Fra og med 2013 komme til at hedde STCC Elitserien i Racing til at køre efter TTA reglementet har de to organisationer besluttet efter mange og lange samtaler.
I 2012 brød fire STCC teams ud og startede sin egen løbsserie ved navnet Touring Car Team Association eller TTA Elitserien i Racing, mens STCC serien forsatte med mærkerne VW, Chevrolet, Honda og Seat.
Splittelsen kom da Volvo Polestar Racing, Flash Engineering, Brovallen Design og WestCoast Racing ville have omkostningerne ned i forhold til Super 2000 klassen og som de mente kunne løses ved at skifte til Solution F byggede silhuet biler.
Der bliver denne type standard biler som benyttes i Sverige næste år (Foto: Motorsporten.dk)
STCC ville også ned i omkostninger, med valgte den dyrere Next Generation Touring Car løsning, som var blevet indført i BTCC i 2011.
Efter en 2012 sæson, som nok var meget ødelæggende for en af de mest konkurrencedygtige standardvogns mesterskaber i Europa, samles det hele igen den nye serie som vil hedde STCC- Elitserien i Racing.
Solution F bilens kabine (Foto: Motorsporten.dk)
Serien vil køre efter det reglement som blev indført sidste år, altså en rørramme silhuet bil med en 3,5 liters V6 centermonteret motor med 400 HK.
Bilerne vil dog gennemgå nogle ændringer og det vil senere blive muligt at benytte 1,6 turbo motorer fra forskellige producenter, som man kender det fra WTCC og WRC.
V6 motoren på 3,5 liter og 400 HK som er produceret af Nissan (Foto: Motorsporten.dk)
STCC direktør Bob Huzell sagde efter annonceringen af nyheden ”STCC er en vigtig platform for bil industrien med hensyn til markedsføring. For at styrke denne relation har vi besluttet at indføre tre årig plan til at udvikle konceptet.”
Greger Petersson fra TTA siger yderligere ”svensk racing har brug for stabilitet og skal se fremad og det kan vi nu. Alle indblandede parter er glade for løsningen. Nu har vi alle forudsætninger for at skabe en stærkere platform for svensk racing og fremtiden ser således meget lysere ud”.
STCC’s dækleverandør og partner træder også til side, hvilket betyder at det bliver TTA dækleverandøren Hankook som forsætter i serien. TTA bilerne kører på samme dæk som benyttes i DTM.
En af årsagerne til at denne sammenslutning er lykkes, har nok en del at gøre med de lave omkostninger der er til at drive en Solution F bil. Rygterne i pitten går på at den almindelige drift af bilerne faktisk er billigere end i den svenske Camaro Cup og den danske DTC serie.
Selch
Læs mere om: Brovallen Motorsport ABChevrolet Motorsport SwedenFlash EngineeringG-REX Sweden Team 13Honda Racing SwedenIPS MotorsportPolestar Racing GroupSEAT Sport SverigeTeam BiogasWest Coast Racing |