Justeringerne af Audi R18 e-tron quattro til den 4,563-kilometer lange bane, der har Mount Fuji-bjerget tronende i baggrunden, begyndte med testarbejde allerede onsdag.
Vi har forberedt os godt til løbet (Foto: Audi Sport)
Audi-teamet havde valgt Tom K til at sidde bag rattet af hybridraceren i kvalifikationen og Le Mans-rekordholderen formåede at sætte tredjehurtigste omgang med en tid på 1m 28.370s. Det var en lille margin fra Benoît Tréluyer i søster-Audien, som tog andenpladsen på gridden. Kazuki Nakajima satte eftermiddagens hurtigste tid i sin Toyota og sikrede dermed pole position på det japanske holds "hjemmebane".
"Vi gjorde et godt stykke arbejde med at forberede os til løbet, og jeg gav mit bedste i kvalifikationen. Uheldigvis var min første omgang ikke så god, og jeg var kun hurtig i den tredje sektor. Efterfølgende var jeg ikke i stand til at gentage min præstation i den sektor. Det er derfor, at jeg ikke gjorde endnu et forsøg, for vi starter løbet på dette sæt dæk," siger TK.
For Kristensen betyder Japan, Fuji-banen og den nuværende kamp mod Toyota noget ganske særligt i denne weekend. Le Mans-legenden gjorde nemlig sin debut i sportsvognsrace på netop denne bane tilbage i 1992, da den dengang 25-årige dansker delte sædet i en Toyota TS010 med to unge kørere; ingen andre end Jacques Villeneuve og Eddie Irvine. Det følgende år vandt Tom K det japanske Formel 3000-mesterskab.
"Det er en god følelse at køre race i Japan igen, hvor min sportsvognskarriere begyndte for præcis 20 år siden," siger Tom K med et smil.
Syvende runde af WEC begynder søndag klokken 04.00 dansk tid og alle seks timer kan ses på www.audi-liveracing.com. Eurosport viser de sidste 90 minutter live. Læs mere om: Eddie IvrineJacques VilleneuveTom KristensenFuji14/10/12 - Fuji - FIA WEC - FIA VMKvalifikationen på Fuji |