Det så ellers ganske lovende ud længe. Mikkel havde med sin kørsel i tidtagningen, kvalificeret Aston Martin’en ind på en startplacering som nr 2, efter en Ferrari. Da man var halvvejs igennem de 4 timer, som finalen strakte sig over, lå teamets røde Aston Martin Vantage i spidsen af løbet, men så opdagede et skarpt øje noget for enden af langsiden: Bilen var begyndt at ryge en lille smule blåt.
Umiddelbart så det ikke kritisk ud, for bilen kørte fint, men utilsigtet røgudvikling fra en racerbil er altid bekymrende, så til det sidste pitstop, hvor Mikkel C. Johansen igen skulle overtage bilen, benyttede teamets mekanikere lejligheden til at checke bilen efter.
Engelsk og Italiensk fuldblod i forreste startrække på startgridden. (Foto: Birger Johansen)
Det viste sig at en ekspansionsbeholder var blevet fyldt med olie, som kunne løbe ud på udstødningen. Det var forklaringen på røgen - men hvorfor var beholderen pludselig fyldt med olie? Nu blev panderynkerne dybe, for om få uger skal teamet køre 24-timers løb i England og et motorhavari så kort tid inden ville ikke være sagen. "Min første indskydelse var, at nu stoppede vi - men efter lidt betænkningstid kom vi frem til at Jyllandsringens mange, skarpe sving måske kunne være årsagen, så vi besluttede at forsøge os med at tømme ekspansionsbeholderen for olie og kørte så ud på banen igen," beretter teamchef Kent Bo Steffensen, som imens stod ved autoværnet og holdt skarpt udkig efter evt. røgskyer fra bilen.
Pit stop – der tankes, skiftes dæk og chauffør. Mikkel C. til højre. (Foto: Birger Johansen)
Undersøgelsen havde kostet teamet en del omgange, men med Mikkel C. Johansen bag rattet og med 4 friske dæk under bilen fik Aston Martin'en for alvor lov til at strække ud! Hurtigt var han nede under de hurtigste tider, som bilen hidtil havde kørt i løbet, og der blev han. Men - efter omkring 30 omgange begyndte bilen igen at ryge svagt og en inspektion i pitten viste, at tanken igen var fyldt op. Nok en tømning og Mikkel blev sendt på banen igen - men nu med nye ordrer: Der skulle køres langsomt den resterende halve time!
Teamet ville undersøge om man kunne undgå at motorolien blev slynget ud i tanken ved at sænke hastigheden i svingene - men at køre på den måde er ikke lige sagen for en racerkører. "Jeg syntes godt nok lige, at det var for meget sådan bare at give op - men selvfølgelig kunne jeg også godt se, at Kent naturligvis tænkte på motoren og gerne ville undersøge, om der var noget alvorligt galt," fortæller Mikkel C. Johansen, som fik indrettet sig efter den nye taktik.
Den flotte Aston Martin kæmper hårdt på Jyllandsringen (Foto: Motorsporten.dk)
Hvis langsom kørsel var unaturligt for Mikkel, så var det det ikke mindre for Kent Bo Steffensen i pitten. "Det var en mærkelig situation sådan at skulle stå og give min kører besked om at køre langsommere end vi vidste han kunne. Men forsøget gav bonus: Bilen begyndte ikke at ryge igen og da vi bagefter kontrollerede indholdet af ekspansionstanken var der ikke spor af olie i den. Så det, at bilen bliver slynget til den ene side, igennem så mange, skarpe sving lige efter hinanden kan simpelthen få olien til at løbe over. Så lærte vi det - og det må vi have gjort noget ved," konstaterede Teamchefen.
Problemerne betød, at Perfection Racing Europe ikke kunne køre i mål som første bil i finaleløbet. Men en klassesejr blev det alligevel til og dermed kunne teamets tre kørere, Kim Holmgaard, Michael Klostermann og Mikkel C. Johansen, kåres som DEC-mestre i klassen for de største biler.
Tre glade kørere efter at mesterskabet er i hus. Mikkel C. til højre (Foto: Birger Johansen)
"Det har været en solid indsats hen over hele året, som har sikret titlen. Vi har ikke altid været den hurtigste bil på banen, men vi har samlet point op hele tiden og det har givet bonus," vurderer teamchef Kent Bo Steffensen.
De glade DEC vindere Michael Klostermann, Kim Holmgaard og Mikkel C. Johansen. (Foto: Birger Johansen)
Hele teamet kigger nu ind i et par travle uger for næste opgave bliver intet mindre end et 24-timers løb på Formel 1 banen Silverstone i England d. 21-23. september. Det bliver en stor mundfuld, for her skal teamet faktisk køre i længere tid end man har gjort i alle årets DEC-løb tilsammen!
Det bliver ikke Mikkel’s første møde med Silverstone, idet han allerede i 2007, var på race-skole og tog sin race-licens netop dér.
Racingpromotion.dk
Birger W. Johansen
|