Således også i år, hvor der var fyldt godt op i ryttergården og det summede af aktivitet overalt. Allerede først på eftermiddagen var der åbnet for frie testpas, hvor man kunne få kørt nogle omgange til at teste opsætninger eller få pausestivheden ud af kroppen, inden de officielle kørsler for klassen startede senere på eftermiddagen.
Efter den gode indsats på Padborg Park for to uger siden var den århusianske malermester fuld af optimisme og brugte træningen til at få omsat erfaringerne fra den sønderjyske bane til hjemmebanens forhold. Træningskørslerne fredag foregik på våd bane, og det gjorde det ikke muligt at overføre alting, men så måtte det sidste komme, når der blev tørt føre.
Lørdag morgen var det tørvejr, og banen begyndte at tørre op. Til tidskørslen var der et helt tørt spor og den sidste fugt forsvandt lidt efter lidt. Tiden rakte til en generel elvteplads og nummer tre i klassen. Opsætningen af undervognen fejlede ikke noget, men gearingerne passede ikke helt, så i pausen mellem træning og første heat, blev der ændret på udvekslingerne, så de svarede bedre til de mange korte stykker på banen.
De trøstesløse forhold det meste af weekenden (Foto: Gripping Media) Efter et par timers pause skulle man på banen og køre første heat. Banen var drivvåd, så der var ingen store fordele til de muskelsvulmende biler. Rullestarten gik perfekt, men den våde og glatte bane satte sit præg på kørslen. Nogle forsøgte sig med lidt mere end talentet rakte til, mens de fleste holdt lidt igen og satsede mere på at komme i mål. Det blev til endnu en tredjeplads, men forholdene taget i betragtning var det nu heller ikke dårligt.
Søndag morgen vågnede en del midtjyder op til skybrud, men helt så kraftigt var det dog ikke på banen. Der var nogle timer til næste heat skulle køres, og det gav tilstrækkelig tid til, at banen tørrede lidt op. Denne gang var det stående start og på de bagerste række blev der lidt tumult og buler, da de røde lamper slukkede. På forreste række stallede en anden århusiansk malermester ved navn Claus Christensen sin bil, men det udløste hverken panik eller skrammer til de bagfrakommende biler. Banen var lidt lumsk med tørre og våde pletter, og det skabte flere uheld. Resultatet blev et løb uden skrammer og en andenplads.
Dagens sidste løb var igen med rullestart, og langt om længe var det på tør bane med slicks på bilen. En perfekt start og relativ ro i feltet var udgangspunktet for jagten på flere point. De bedre baneforhold gjorde deres til et noget roligere heat, men der var dog stadig risiko for våde pletter i skyggerne og helt ude ved kanterne. Anders holdt sig dog på dydens smalle sti og hjemførte endnu en andenplads i sin klasse.
Endelig tørvejr og slicks (Foto: Gripping Media)
I klassens point regnskab er der nu 65 point op til den førende Martin Vedel Mortensen, og der er derfor stadig en om end teoretisk mulighed for at vinde mesterskabet, da der køres om 78 point til finaleløbet på Ring Djursland. Det vil kræve, at Anders vinder mindst to heat og ikke bliver dårligere placeret end en fjerdeplads i et heat. Samtidig vil det kræve et sort uheld med nul point til for titelkandidaten, hvis det regnestykke skal gå op, og med den stabilitet han har vist i år, så skal Anders nok sigte efter det næstøverste trin på præmieskamlen.
Om tre uger skal de afgørende løb køres på Ring Djursland, og det er en bane, som altid har passet godt til Anders. Han ser derfor frem til løbet og glæder sig samtidig over, at han bliver stadig mere dus med bilen. I betragtning af, at det har været et år med en ny og markant anderledes bil, så er det forløbet ganske godt.
Gripping Media ApS Læs mere om: Anders ChristensenJyllandsringen26/08/12 - Jyllandsringen - Special Saloon |