Forbedringerne skal fremadrettet give Dennis og hans nærmeste folk flere justeringsmuligheder, således at der opnås mest mulig ”handling” og speed rundt på de forskellige DM baner.
Lørdag formiddag var der 2 gange træning inden tidtagning. Første træning gik godt på en fantastisk bane og der var tilsyneladende god fart og masser overskud i Clio’en; dog døjede vi stadig med gearcuttet, og samtidig kunne Dennis konstatere at undervognens udgangspunkt var alt for blødt til den hårde bane. Inden anden træningsrunde ændredes undervognens opsætning en smule, hvilket tilsyneladende gav Dennis mere speed - desværre måtte Dennis senere udgå fra træningen med et ødelagt 4. gear. Heldigvis havde arrangøren planlagt en god frokostpause mellem anden træning og tidtagning. Det blev hurtigt bestemt at Dennis måtte gennemføre lørdagens program: - Tidtagning og første heatrunde uden sit fjerde gear. Middagspausen blev derfor kun benyttet til at aftappe gearkassen for olie, og efterfølgende kontrollere for metalspåner.
Gearkassen blev finkæmmet, således at Dennis kunne gennemføre tidtagning og 1 heat (Foto: Kim Lauritsen)
Teamets forventninger til resten af lørdagen var derfor bare at gennemføre hhv. tidtagning og 1 heat således at Dennis kunne blive noteret for en tid. Tidtagning gik over alle forventninger; Dennis viste sig trods adskillige handicaps som feltets absolut hurtigste mand.
Hurtigste mand generelt med 0,3 sekund ned til Morten Schnack, Volvo 240, og 0,6 sekund ned til nærmeste klassekonkurrent Rune Staudt.
Trods manglende gearcut og 4. gear var Dennis klart hurtigst lørdag formiddag (Foto: Kim Lauritsen)
I første heat kom Dennis i heat med bl.a. Rune Staudt og Rasmus Nielsen, så der var lagt op til en lille pre-finale. Starten gik og Clio’en skød frem og var forrest med et par hjullængder indtil Dennis skulle springe fra 3 til 5 gear. Helt som ventet smuttede Rune og Rasmus forbi, og Dennis hægtede sig på i forsøget på at køre sig op. Efter tre omgange begyndte Dennis at døje da Clioen fik det svært ved at gå i tredje gear, derfor måtte Dennis tage til takke med tredje bedste tid i klassen.
Et svigtende 3. gear begyndte at drille Dennis under 1. heat. DC formåede dog at holde sig i klassens top 3 hvilket efter omstændigheder var yderst acceptabelt (Foto: Kim Lauritsen)
Umiddelbart efter første heat begyndte Jensole, Mathias, Lasse, Morten og Daniel at tage gearkassen af bilen, og skille den ad for at finde ud af hvor meget der havde taget skade. Det viste sig at indgrebet til 3. gear var slemt beskadiget og 4. gearet var totalt ødelagt. Med stor hjælp fra Thomas Rolighed, samt Olav og Peter fra Birkholt Motorsport blev Clio’en startet op søndag morgen ved 4 tiden, med 6 funktionelle gear.
Med stor hjælp fra Thomas Rolighed lykkedes det at få Renault raceren køreklar igen. Olav og Peter fra Birkholt Motorsport tog turen til Brønderslev med de brugbare gamle reservedele og fik dem fræset op, således at de kunne monteres igen. (Foto: Kim Lauritsen)
Søndag morgen startede med 3 warmup omgange, og til teamets store tilfredsstillelse var Clio’en igen tilbage på sporet. I andet heat havde Dennis problemer med undervognsindstillingen i asfaltsvingene, men hjemkørte alligevel 2 hurtigste tid i Super 2000. Dennis var nu sikret minimum startspor 3 til A-finalen, men teamet tog alligevel beslutningen og sendte Dennis ud til 3. heat i forsøget på at sikre startspor nr. 2.
I tredje heat kom Dennis endnu engang op mod Rasmus Nielsen og Rune Staudt, og allerede da starten gik så det mærkeligt ud. Dennis hang langt efter, og valgte da os efter 1½ omgang at køre i pit med beskeden om at Clio’en overhovedet ikke ville tage omdrejninger.
Teamets autoteknolog Jensole, udelukkede hurtigt elektroniske problemer. Efterfølgende udskiftedes alle 4 tændrør og der blev samtidig monteret en ny benzinpumpe. Så ville Clioen spise ilt igen. (Foto: Kim Lauritsen)
Dennis skulle holde treer og på yderbanen i finalen. Rune Staudt havde pole position, mens Rasmus Nielsen tog sig af midtersporet og startspor nr. 2. Da starten gik, fulgtes Rune, Rasmus og Dennis ad ned til det meget skarpe venstresving lige efter starten. Her røg Dennis’s plan A i vasken, da Rasmus valgte at bremse fuldstændig ned for at lægge sig ind bag Rune. Derfor måtte Dennis tage en chance og tage yderbanen, hvor der er kendt for ikke at være ret meget bid. I nedbremsningen til sving 2 gled Dennis af banen med bagsmækken i sandgraven, og måtte herefter se sig overhalet af samtlige biler. Derfor måtte Dennis kæmpe hårdt, og på trods en masse trafik undervejs kørte DC sig fra nr. 8 til en fjerdeplads lige i halen på Benny Hansen som tog tredjepladsen.
”Farten var der helt sikkert, men set i bakspejlet og weekendens problemer taget i betragtning er en 4 plads nok ok..” kom det fra en noget skuffet Dennis D. Christensen efter finalen (Foto: Kim Lauritsen)
Næste løb finder sted på Løvelbanen, og løber af stablen den 15. og 16. september. Inden da vil Clio’ens transmission og drivlinje gennemgå en omfattende renovering, så vi forhåbentlig kan holde liv i DM-håbet.
I kan se mere info på vores hjemmeside www.DCRACING.dk eller på vores Facebook side. Klik ind på ”Team DC Racing” og tryk på ”Syntes godt om”. Så vil du blive opdateret med det seneste nye samt liveupdates fra hvert løb, plus der vil blive lagt nye billeder og filmklip ind.
Team DC Racing takker NH Løft, Sparekassen Vendsyssel, TommyTelt, WOLF3D.dk/HDS-trim, Lendum Ny Auto, Sindal Autoophug, JN Fiber, ”Tømreren” v/Carsten Andersen, Tangmose Multiservice, FIDUZ-design, Egotag – Skilte & Reklame, HIGH Gear, NS Systems, Top-Clean.nu, Bangsbo Equipment og BACKHAUSEN Autolakering for engagementet og støtten i forbindelse med deltagelsen ved DM 5 på Nysumbanen. Ligeledes en stor tak hjælpen i forbindelse med gearkassereparationen til Rolighed Motorsport og Birkholt Motorsport.
Vi er beæret, og føler os samtidig privilegeret over den helt fantastiske opbakning vi endnu engang har modtaget i teltet henover hele weekenden. Det giver os fortsat motivation til at kæmpe videre om topresultaterne.
DC Racing Presse Kim Lauritsen
Læs mere om: Nysum12/08/12 - Nysum - Rallycross - DM |