Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Special Saloon Car

Med solen i ryggen

Special Saloon 
16/08/12 

Knap var sommerferien og det dårlige vejr overstået før efterårssæsonens første løb på Padborg Park i fantastisk sommervejr også var årets sidste. Kalendermæssigt har det været en lidt speciel sæson, og det føltes lidt mærkeligt at ønske god jul og godt nytår, da der blev sagt farvel og tak for denne gang. Inden det århusianske hold var nået dertil, var der gået en god racerweekend med godt og lærerigt race.
 

Efter en morgenstund, hvor tågen lagde sin klamme hånd over landskabet og forhindrede en planmæssig start på dagen, kunne Anders køre Peugeot’en ud på banen lidt op ad formiddagen til den første træning. Efterhånden som varmen blev arbejdet ind i dækkene faldt tiderne til noget der lignede løbstider. Både bil og kører så ud til at være klar efter ferien.

Et par timer senere stod den på tidtagning og igen startede Anders forsigtigt ud for stille og roligt at arbejde tiderne ned til det rigtige niveau. En generel ottendeplads og nummer to i klassen efter Martin Vedel Mortensen i den lynhurtige Opel Honda var ikke noget dårligt resultat. Da der skulle afvikles et firetimersløb i Danish Endurance Championship inden første heat, var der god tid til at få kigget bilen efter.


Der skæres hjørner
(Foto: Gripping Media)

Sent på eftermiddagen rullede det samlede felt på atten biler ud til start. Første heat er med rullende start og den teknik mestrer Anders. Han var med da løbet blev givet frit og kunne således holde sin plads gennem de første kritiske sving, hvor alt kan ske på et splitsekund. Da feltet havde stabiliseret sig, blev pladsen konsolideret med et lille forspring til de nærmeste forfølgere. Den lille Opel fik hvad den skulle have og forsvandt ud over horisonten i et tempo som ingen andre i klassen kan følge. Dermed var andenpladsen og en håndfuld gode point til mesterskabet sikret.

I modsætning til lørdag, oprandt søndag morgen uden dis og tåge, men tidsplanen fik alligevel et lille knæk på grund af en række uheld i de forudgående løb. Til gengæld betød det, at de oliespor, som tidligere havde drillet, nu definitivt var fjernet. Det er rart at vide, når man skal køre med 200 km/t og bremse så sent som muligt.


Selvom man kun er en lille ’Pægøjt’ kan man jo godt drømme om at køre fra alle de andre
(Foto: Gripping Media)

Reglementet for klassen foreskriver, at der skal være stående start til heat 2. Det stiller lidt andre krav til chaufførerne, som skal være helt oppe på mærkerne og være klar til at reagere og give gas når det røde lys slukkes. Om malermesteren fra Århus var ved at holde siesta eller han var for fedtet med gassen ved han bedst selv, men starten lykkedes ikke. Flere konkurrenter smuttede forbi, og selv en ihærdig forfølgelsesjagt fik ikke hentet dem alle. Tiendepladsen var ikke tilfredsstillende, men det positive var, at i et forsøg på at indhente så mange som muligt, blev bremsepunkterne stille og roligt flyttet tættere på svingene. Efter løbet var Anders godt klar over, at med træning af starter og bremsepunkter, så kan der hentes tid på den hurtige Opel Honda.

Dagens sidste heat var til gengæld med rullestart, hvor de praktiske færdigheder ikke fejler noget. Det pauvre resultat i det foregående heat havde rykket Peugeot’en ned i næste startrække, men til gengæld i det lidt hurtigere inderspor. Det hjalp dog ikke noget, da de øvrige kørere også var på mærkerne og fik lukket alle smuthullerne. Da løbet blev flaget af, kunne man indkassere endnu en ottendeplads i den generelle stilling, men desværre kun en fjerdeplads i klassen.

Over en kop kaffe og et stykke hjemmebag blev der filosoferet lidt over weekendens erfaringer og resultater. En pokal til hylden, større tillid til bilen og dens bremsesystem og en erfaring rigere på at få bilen ud af starthullerne var måske ikke så ringe endda. I kampen om mesterskabet er der nu 40 point op til Martin Vedel Mortensen og 23 point ned til nærmeste forfølger. Intet er afgjort endnu, så alting skal spille perfekt sammen i sæsonens sidste par løb for at fastholde eller udbygge stillingen.

Efter denne weekend i det sønderjyske er der nu to uger til årets største motorsportsbegivenhed på asfaltbanerne afvikles på FDM Jyllandsringen ved Silkeborg. Det er hjemmebane for Anders og med erfaringerne fra denne weekend og lidt træning i stående start, er der håb om gode resultater.


Med kurs mod Audi-kurven
(Foto: Gripping Media)

Gripping Media ApS

Læs mere om:
  • Padborg Park
  • 12/08/12 - Padborg Park - Special Saloon
  •