Perfection Racing Europe’s 3 køreres indsats under tidtagningen, rakte til en startplacering som nummer 4. Et godt udgangspunkt i et felt, hvor teamet må se i øjnene, at deres Aston Martin Vantage ikke er den hurtigste bil, når det drejer sig om at sætte en enkelt, hurtig omgang. Til gengæld har man arbejdet meget med at gøre bilen stabil og letkørt - to egenskaber, som er meget værdifulde over en lang distance.
Den flotte Aston Martin Vantage. (Foto: Birger W. Johansen)
Det var også netop dette Kim Holmgaard fremhævede efter han havde lagt ud med at køre første stint i løbet. Da han afleverede bilen til Mikkel C. Johansen, lå den stadig placeret på en 4. plads som ved starten, men netop i kraft af, at bilen var let at køre kunne man konstant køre tider tæt på det optimale og det betød, at Aston Martin'en stadig havde kontakt med de forankørende biler.
Kun feltets enlige Ferrari var det umuligt at holde trit med, men til et langdistanceløb gælder det om noget om at have is i maven og køre sin chance efterhånden som løbet udvikler sig. Og omkring halvvejs i løbet begyndte mulighederne så småt at åbne sig for Mikkel C. Johansen, som på det tidspunkt var midt i sit stint. "Jeg syntes, at det gik rigtig godt. Tiderne var gode og stabile og jeg havde en god kamp med en Porsche, som jeg godt kunne ligge og stresse," lød Mikkels vurdering af situationen.
Porschen, som Mikkel havde kig på, lå på dette tidspunkt på andenpladsen og teamet var dermed avanceret en placering. Da det samtidigt blev klart, at den førende Ferrari ville være nødt til at foretage et pitstop mere end Perfection Racing Europes Aston Martin var man så småt ved at være inde i kampen om sejren i løbet. Men efterhånden som Mikkel C. Johansen kom længere ind i sit stint gik tingene ikke længere helt som planlagt.
"Efter en times tid blev det vanskeligere for mig at blive ved med at køre de tider, som jeg havde lagt ud med. Det var svært at vurdere hvorfor. Var det banen, som var blevet glattere - eller var det dækkene, som var slidte? Det sad jeg og tænkte over i bilen," fortalte Mikkel, som til sidst fik svaret på sine spørgsmål af teamchef, Kent Steffensen.
"Taktikken var, at vi ville prøve at gennemføre løbet på et sæt dæk. Men da Mikkel begyndte at tabe fart stod det klart, at den gik ikke, så i forbindelse med det sidste kørerskift måtte vi have nye dæk på," bestemte Kent Steffensen.
At det var den rigtige beslutning, stod hurtigt klart da bilen kom ind i pitten. Dækkene var slidt ned til lærredet og da Michael Klostermann som sidste mand i bilen kom tilbage på banen, var Aston Martinen igen nede på tider omkring kvalifikationstiden - og vigtigst af alt: Man var nu klart hurtigere end den forankørende Porsche på andenpladsen.
Desværre havde en hjulbolt, som under pitstoppet satte sig fast i hjulnøglen, kostet omkring 30 ekstra sekunder. Den førende Ferrari var dermed ude af sigtet og det var marginalt, om det kunne lade sig gøre at indhente Porschen. Men det blev besluttet, at forsøget skulle gøres og da Porschen havde satset på ikke at skifte til nye dæk, drejede fordelene lige så stille over mod Perfection Racing Europe.
Mikkel C. th, og hans medkørere, fra v Michael Klostermann, Gørløse og Kim Holmgaard, Silkeborg. (Foto: Birger W. Johansen)
Men med en halv time tilbage blev jagten afblæst. En mindre afkørsel af Michael Klostermann kostede 3 omgange og derefter stillede teamet sig tilfreds med 3. pladsen. Ikke mindst fordi pointene for denne placering betyder, at man nu igen er i spidsen for Danish Endurance Championship.
Der mangler nu kun én afdeling, som køres d. 1. september på Jyllandsringen ved Silkeborg.
Birger W. Johansen Racing-Promotion Læs mere om: Padborg Park11/08/12 - Padborg Park - Danish Endurance Championship - DM |