"Der er masser af potentiale i benzinmotoren, også når vi taler miljø. Fords nye, bomstærke EcoBoostmotor er netop kåret som Engine of the Year 2012, fordi den er dynamisk, effektiv og ikke mindst brændstoføkonomisk," fortæller Communications & Public Affairs Manager Lene Dahlquist hos Ford i Danmark.
Lene Dahlquist, Ford (Foto: Michael Eisenberg)
"Ford har valgt at stille op i Oresund Rally, fordi vi her kan demonstrere, at en benzinmotor både kan levere fine præstationer og samtidig fremvise særdeles gode emissionsværdier, selv i familiebilsstørrelsen" betoner Lene Dahlquist.
For Martin Berner bliver Oresund Rally en helt ny og anderledes oplevelse:
"På racerbanen kører jeg stærkt med min gamle Ford Cortina. Men i Focus EcoBoost skal jeg køre økonomiløb mod el-, hybrid- og dieselbiler på løbets førstedag, og næste dag gælder det et såkaldt pålidelighedsrally, hvor vi skal overholde en bestemt gennemsnitshastighed meget præcist," fortæller Martin Berner, der til daglig arbejder som tekniker hos DONG.
Racerkøreren Martin Berner skal køre økonomisk i Oresund Rally i Ford Focus med den nye 1.0 EcoBoostmotor. Under løbet skal han blandt andet passere Øresundsbroen, som ses i baggrunden (Foto: Michael Eisenberg)
Det er med andre ord ikke hastighed, men præcision, der bliver den afgørende faktor i Oresund Rally. Derfor arbejdes der på at finde den rette codriver til Martin Berner, så de tilsammen har chance for en topplacering i løbet.
"Racerløb er ikke kun at have speederen i bund, man er nødt til at planlægge sin kørsel i kampens hede og tænke flere sving frem. Det samme gælder i et økonomirally, når man vil køre mest brændstoføkonomisk gennem en række sving, så jeg glæder mig meget til denne udfordring, selv om hastighederne er noget mere civile," siger Martin Berner.
Fords nye EcoBoostmotor er på tre cylindre og 1,0 liter. Den fås i udgaver med 100 og 125 hestekræfter og med økonomital så fine som 20,8 km pr. liter benzin og en CO2-udledning på 109 gram pr. kørt kilometer.
Martin Berner har allerede været ude på første testtur i en Ford Focus med den nye brændstofbesparende og miljøvenlige 1.0 EcoBoostmotor (Foto: Michael Eisenberg)
Oresund Rally finder sted i weekenden 8.-9. september rundt om Øresund. Oresund Energy Rally er på to dage og er beregnet for de mest ambitiøse svenske og danske motorkørere, typisk i nye biler indsat af svenske og danske bilimportører. Desuden er der Oresund Classic Rally tællende til Nordic Regularity Cup, det nordiske mesterskab for klassiske biler fra før 1986.
Generel beskrivelse af Oresund Rally
Oresund Rally består af fire rallyer som følger:
Oresund Energy Rally (klasse 1) er en åben platform for fremtidens biltyper: Økonomi Rally dag 1 og pålidelighedsrally dag 2 for elbiler, hybridbiler samt brændstofoptimerede benzin- og dieseldrevne biler under 3.500 kg totalvægt med en udledning på max 120 gram CO2 pr. km. Løbet afvikles efter reglerne for FIA Alternative Energies Cup og løbets tillægsregler. Løbet køres på Sjælland den 8. september (dag 1) og i Skåne (dag 2) den 9. september.
Oresund Tourist Rally dag 1 (klasse 2): Økonomirally for alle typer personbiler. Løbet køres på Sjælland den 8. september.
Oresund Tourist Rally dag 2 (klasse 3): Pålidelighedsrally for alle typer personbiler. Løbet køres i Skåne den 9. september.
Oresund Classic Rally (klasse 4): Historisk pålidelighedsrally for biler før 1986. Det tæller til den nye Nordic Regularity Cup og er et pålidelighedsrally over to dage for kørere med høje sportsligelige ambitioner. Løbet køres på Sjælland den 8. september og i Skåne den 9. september.
Løbet starter for klasse 1, 2 og 4 lørdag den 8. september om eftermiddagen fra FDM Sjællandsringen ved Tune syd for Roskilde. Det har overnatningspause ved Bella Center / Bella Sky Hotel om aftenen. Restart samme sted søndag morgen den 9. september. Klasse 4 starter søndag morgen på P-pladsen på motorvej E20 umiddelbart efter brofæstet ved Øresundsbron syd for Limhamn. Der er mål i Malmö City.
Hver dagsetape er på ca. 120 km. Etaperne er arrangeret, således at en elbil af typen Mitsubishi i-Miev/Peugeot iOn/Citroën C-Zero kan gennemføre en dagsetape uden at skulle genoplade undervejs, hvis blot man kører med den foreskrevne gennemsnitshastighed og ikke har fejlkørsel af væsentligt omfang.
Michael Eisenberg Læs mere om: Martin Berner09/09/12 - Oresund Rally |