Biltest 19/07/12
|
|
Med den 163 hk stærke 2 liter dieselmotor har Chevrolet et behageligt kræftoverskud, der forvaltes på fortrinlig vis af en 6-trins automatgearkasse. Komfort og køreegenskaber hører også til bilens positive egenskaber, og prisen ser ligeledes ganske attraktiv ud lige nu, hvor den testede LT version kan erhverves for kr. 299.995,-. |
(Foto: Ib Trebbien)
Det basale er således i orden. Til gengæld er jeg knapt så imponeret af Orlando’ens indretning. Det kan godt være, at der er nogle, der synes, at det ser fedt ud med de små vinduesarealer og siderudernes underkant. Men det begrænser udsynet for både chauffør og passagerer.
For eksempel er bagruden så lav, at den er direkte ubrugelig, hvis bageste sæderækkes nakkestøtter er slået op, og mindre børn, som man må formode af og til finder vej til de bageste sæder i en Orlando, vil føle sig som ”Palle alene i verden” her. Synd fordi adgangen til bageste sæderække ellers er klart over middel.
Bagdøren har en læssehøjde, som mit skrivebord. Det kan der være tekniske årsager til. Men det er mig en gåde, hvorfor man samtidig har placeret bagagerumsdækket så langt nede under rudekanterne, at rummet bliver yderligere reduceret.
Chevrolet lokker til gengæld med standardudstyr som alufælge, multijusterbart læderrat med fjernbetjening af radioen, klimaanlæg og baksensor (det sidste er meget velkomment i denne bil), men man skal op i højeste udstyrsniveau før cruise control er med på listen og man leder forgæves efter typiske mpv detaljer som klapborde ved bagsæderne og integrerede solgardiner.
Grundlæggende er Orlando’en en fin bil, specielt oplevet bag rattet, men for passagererne er der desværre nogle detaljer og et par designkiks, der trækker ned i regnskabet.
(Foto: Ib Trebbien)
De nøgne fakta
|
Model |
Chevrolet Orlando 2.0 diesel |
|
Type |
5-dørs, 7-personers MPV |
|
Motor |
1998 ccm dieselmotor, 4 cyl.,
163 hk ved 3.800 o/m,
360 Nm ved 2.000 o/m. |
|
Transmission |
6 trins automatisk gearkasse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson.
Bag: Compoundaksel |
|
Maks. hastighed |
195 kmt |
|
Acc. 0-100 |
11 sek. |
|
Officielt forbrug |
16,7 km/l ved blandet kørsel |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 5.960,- |
|
Pris |
Kr. 299.995,- plus levering (kampagnepris) |
|
|