MG B`eren blev født i de glade 60´er, hvor alting kunne lade sig gøre, hvor middelklassen levede godt, fik ”villa, Volvo og vovhund”, og hvor det blev mere almindeligt, at have to biler – enten til den udearbejdende kvinde i familien eller til at købe drømmebilen. MG B solgte godt de år.
Salgstallet af MG B’er steg i en grad, der kunne betegnes som en succes, og toppede i 1972 med en årlig produktion på 39.393 eksemplarer. Det var lige før oliekrisens start, de bilfrie søndage, og for Danmarks vedkommende et farvel til statsminister Jens Otto Krag, en af arkitekterne bag den danske velfærdsstatsmodel.
Tiden var ikke mere til eksperimenter og frisind. Kvindernes kamp for ligestilling på arbejdsmarkedet og i hjemmet stod noget i kontrast til den machoagtige åbne sportsvogn.
70’ernes moderne middelklassefamilie, med fælles opgaver i hjemmet, havde svært ved at genkende sig selv i en bilreklame, hvor sportsvognen var parkeret ved kanten af swimmingpoolen, og hvor kvinder i små bikinier stod for borddækningen, mens manden passede kødet på grillen.
Alt har sin tid, og det gjaldt også for MG B’en. Salgstallet var en konstant dalende kurve fra 1976 til den fatale dag, den 22. oktober 1980, hvor produktionen stopper, og fabrikken lukker.
Symbolsk kan man sige, at MG B døde samtidig med John Lennon (dræbt 8. december 1980). Frisindets tid var forbi.
Produktionen af den daværende absolut mest solgte sportsvogn var stoppet, en æra var forbi, og fundamentet til dyrkelse af en klassiker var lagt.
Denne og andre klassikere fra den tid lever fortsat blandt os og vil helt afgjort gøre det ind i den nye opgangstid.
Det bliver spændende om 50 år at se, hvilke bilmodeller, der til den tid får samme status i morgendagens samfund – hvad er dit bud på en klassiker om yderligere 50 år?
Copenhagen Historic Grand Prix Læs mere om: Fælledparken05/08/12 - Fælledparken - CHGP |