Ved sæsonstarten på Padborg Park for tre uger siden kørte Aston Martin-teamet sig til en samlet andenplads i det seks timer lange løb, men denne gang var det "kun" fire timer, der skulle tilbagelægges, men det på den teknisk og fysisk, meget krævende Ring Djursland. 240 omgange blev det til, inden teamet’s bil, som vinder fik vist det ternede flag.
"Ring Djursland er med sine 1.750 mt. godt nok landets mindste racerbane, men samtidig er den meget kuperet og udfordrer derfor både fysisk og mentalt, når det går løs", fortæller Mikkel C. Johansen, der for 15 år siden startede sin motorsportskarriere med en gokart i Korsør Kart Klub.
Aston Martin på toppen af Ring Djursland (Foto: RacingPromotion.dk)
Michael Klostermann var udset til at være første mand i bilen og startede løbet fra 3. startposition. Han gav teamet en rigtig god start på løbet, hvor han hurtigt kørte bilen frem på en 2. plads. Men efter en halv time i bilen, blev Klostermann skidt tilpas, og Mikkel måtte, som næste mand, hurtigt overtage tøjlerne til de mange hestekræfter.
Mikkel var hurtigt i bilen og ude af pitten igen og kørte hurtige og stabile omgangstider i hele sit stint.
Med Mikkel C. Johansen bag rattet de næste 1 t 40 min. fortsatte Aston Martin’en i 112 omgange med en fart, som viste sig at være dræbende for de hurtigste konkurrenter. En efter en kørte de nærmeste konkurrenter i pit med større eller mindre problemer, alt imens Mikkel stille og roligt opbyggede et forspring på 12 omgange, indtil tankmåleren lyste rødt.
"I langdistancerace gælder det om en god strategi, godt teamwork og udholdenhed, og netop bilen er jo det svageste led i kæden", fortæller Mikkel. "Og derfor er det en god følelse, at have 100 % tillid til både materiellet og alle folkene i teamet, for det giver ro til at fokusere på at køre stærkt og sikkert."
Bilen har vist sig at være en virkelig robust slider og kørte hele distancen uden den mindste antydning af problemer
Efter benzinpåfyldning og et sæt friske dæk, kunne han overlade det varme sæde og bilen til Kim Holmgaard, med en sikker føring til nr. 2. – meeen, der resterede stadig 1 t 50 min af løbet.
Det skulle dog være en smal sag for den rutinerede Kim, herefter at køre sejren hjem, men helt så enkelt, mente vejrguderne ikke det skulle være.
Med en lille halv time tilbage af løbet, gjorde en heftig regnbyge banen våd, i sådan en grad at Kim’s evner som regnvejrskører og balance kunstner, blev sat på en alvorlig prøve. Det samme gjorde mekanikkernes evner til at skifte til regndæk på kort tid.
Den sidste halve time var banen våd (Foto: RacingPromotion.dk)
På under 40 sekunder havde mekanikkerne skiftet de brede slicks til regndæk.
Det lykkedes herefter for Kim at køre en sikker sejr hjem med et forspring på fem omgange til nærmeste konkurrent.
Sejren til Perfection Racing Europe betyder, at Mikkel sammen med teamkammeraterne Michael Klostermann og Kim Holmgaard herefter fører både Klasse 4 og det generelle Danmarksmesterskab.
"Det er en fed fornemmelse at have den første sejr i hus - Ingen skal være i tvivl om at en stor del af æren tilfalder teamets grundighed og strategier, samt mekanikkernes helt rigtige indstilling, til at arbejde på og med bilen. Jeg er super-glad for at køre for så professionelt et team, og glæder mig bare vildt til de kommende udfordringer", slutter Mikkel.
Mikkel C. Johansen er faldet godt til hos Perfection Racing Europe (Foto: RacingPromotion.dk)
Næste løb bliver kørt på Padborg Park den 30. juni.
RacingPromotion.dk
Birger W. Johansen Læs mere om: Mikkel C. JohansenVitesse RacingRing Djursland02/06/12 - Ring Djursland - Danish Endurance Championship - DM |