Som formanden, Johannes Graversen forklarer:
- Vores biler er jo typisk ikke bygget af reservedele, som kan hentes ved det nærmeste mærkeværksted. Vi er derfor ekstra sårbare ved skader og for lang tid siden besluttet, at der skal være mindst to uger mellem løb i klassen. Det kunne vi ikke opfylde her, så vi har besluttet, at løbet ikke skal være tællende til vores mesterskab
Denne salomoniske beslutning betød, at kørerne kunne stille op og få noget kamptræning, og den mulighed benyttede omkring halvdelen af klassens tilmeldte kørere sig af til stor glæde for tilskuerne, som fik set flotte biler og godt race.
Claus Christensen havde fået ændret udseendet på sin bil ganske radikalt, men det forhindrede ikke problemer med benzintilførslen i den stegende hede. Mens bilen kørte, var den ubestridt banens hurtigste, men man skal som bekendt have bilen med hele vejen hjem. Det hele klappede i sidste heat, hvor konkurrenterne kun fik et glimt af bilen i starten, eller når de blev hentet med en omgang.
Bjarne Mortensen i Peugeot 407 (Foto: Gripping Media)
Hans Henrik Petersen havde også fået skruet sin Corvette rigtigt sammen, og var lige så urørlig som Claus. Han tog sig af førstepladsen i de to første heat. Christian Siepmann skulle for første gang selv sidde bag rattet til et løb, og han så frem til opgaven med en vis spænding. Bilen kørte godt og med to andenpladser og en tredjeplads var indsatsen godkendt. Christian måtte dog bagefter erkende, at det kræver sin mand at tumle de mange kræfter, så der bliver nok en tur elle to mere i fitness-centret.
En anden kører, som fik sin indsats godkendt var Martin Mortensen med ’den lille Opel’. Det var en fornøjelse at se og høre bilen komme rundt på banen, og var hurtigste mand i klassen. Han fik dog ikke så meget frihed, for Anders Christen havde tydeligvis ingen problemer med at finde sig til rette i sin Peugeot, og lå hele tiden et mulehår bag Martin. De to herrer vil sikkert komme til at sætte deres præg på SS2 i år. Med lidt held vil de få følgeskab af Bjarne Mortensen i den Peugeot 407, som Martin Pedersen kørte med i DTC. Bilen fulgte næste med, så det er et spørgsmål om lidt finjustering og mere træning, inden Bjarne er helt med, men det var en god start.
Knap så godt forløb weekenden for Team Vrå, der stillede med tre biler. Niels Christiansen måtte parkere sin bil ude på det nye stykke allerede under formiddagstesten, og så var det slut for denne gang. Martin Kiil havde i første omgan problemer med sin gearkasse, og da de var løst var der lige lovlig meget trut i trompeten, så det medførte udelukkelse i sidste heat. Christan Vejby havde problemer med motorstyringen, som kun tillod ujævn motorgang i de lave omdrejninger og ellers skulle holdes over 6.000 omdrejninger for at kunne køre.
Martin Kiil i Seat Toledo (Foto: Gripping Media)
En bil, der også kørte rigtigt fra starten, var Chris Poulsens BMW. Det gik ikke hurtigt nok, men som Chris forklarede:
- Vi mangler at lette den for omkring hundrede kilo og motorstyringen er heller ikke blevet trimmet endnu, men så ved vi da, hvad sommerferien skal bruges til.
Den ildsprudlende BMW med Henrik Moesklær bag rattet kørte også fejlfrit, men på grund af mekanikerens bandageindpakkede fingre, var man ikke klar med den nye motor. Det kommer nok efter sommerferien, og så må vi se om der skulle være kommet lidt mere skud i raketten.
Klassens mere eksotiske bil i form af Preben Grundtvigs Ferrari fik for et kort øjeblik al opmærksomhed, da et spin ud af sving to, sendte bilen baglæns ind på inderkredsen kun en håndsbredde fra en meget brat opbremsning i barrieren. Da Preben havde sunket hjertet og konstateret, at bilen ikke havde taget skade, så var han på banen igen.
Den lille søde Beetle havde ikke den bedste weekend. Teknikken drillede og det blev ikke til helt så mange omgange, som alle kunne håbe. Der er kun at klø på og få det hele til at spille. Måske kunne det indbringe fighterpokalen i løbet af året, og den er for nogle faktisk mere attraktiv end at komme øverst på podiet.
Se flere billeder fra løbet her
Special Saloon Car Gripping Media Læs mere om: Anders ChristensenChristian VejbyClaus ChristensenHans-Henrik PedersenNiels Christian ChristiansenJyllandsringen27/05/12 - Jyllandsringen - Special Saloon |