Biltest 19/05/12
|
|
Jeg ved ikke hvem det var, der i tidernes morgen fandt på, at enhver ny bilmodel skulle være større end forgængeren. Men en af følgerne af dette koncept er, bilerne stiller og roligt vokser ud af deres oprindelige klasser. Det gælder også Toyota Yaris, der i den nyeste version er blevet så stor – 30 cm længere end første Yaris generation - at den kan appellere til tidligere Corolla kørere |
Toyota Yaris (Foto: Ib Trebbien)
Yaris er altså rykket op i den gruppe af biler, som vi i Danmark kalder familiebiler. Den byder på gode pladsforhold ved forsæderne og bagsædepassagererne føler sig heller ikke klemte, ikke mindst fordi Toyota designerne også har øget pladsen i højden.
Testbilen er på T2 udstyrsniveau, og det betyder, at kabinen virker ganske veludstyret. Hovedattraktionen er Toyota Touch, der er en 6,1 tommer berøringsfølsom skærm, hvor man kan styre radio, navigation, telefon og forskellige andre funktioner. Desuden er skærmen forbundet med et bakkamera. Materialevalget på instrumentbordet over skærmen byder for øvrigt på en interessant struktur.
| | | | | | Toyota Yaris (Foto: Ib Trebbien) |
1,3 liter motoren er her parret med en fin 6-trins gearkasse. Motoren går som den berømte symaskine, men 99 hk og 132 Nm til godt 1100 kg bil leverer ikke racerydelser. Til gengæld går den langt på literen. Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget.
Undervognen er mere sat op til komfort en til sport, så på den måde er den i fin harmoni med motoren.
Konklusionen må være, at Toyota Yaris i denne version er en fin bil, der vil tiltale en bred køberskare, ikke mindst fordi man føler at den kan køre kilometer efter kilometer uden problemer. Men jeg finder den personligt ikke helt så charmerende som den oprindelige Yaris.
Toyota Yaris (Foto: Ib Trebbien)
De nøgne fakta
|
Model |
Toyota Yaris T2 1,3 |
|
Type |
5-dørs hatchback |
|
Motor |
1329 ccm Dual VVT-i benzinmotor 4 cyl. 99 hk ved 6.000 o/m, 132 Nm ved 3.800 o/m. |
|
Transmission |
6 trins manuel gearkassse forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson. Bag: Torsionsstang |
|
Maks. hastighed |
175 kmt |
|
Acc. 0-100 |
11,7 sek. |
|
Officielt forbrug |
18,5 km/l ved blandet kørsel |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 1.020,- |
|
Vejl. pris fra |
Kr. 174.997,- plus levering og ekstraudstyr (Yaris priserne starter fra kr. 124.999) |
|
|