Måske var Pastor Maldonado en smule heldig med sin pole-position, efter Hamiltons diskvalifikation fra tidskørslen, men det tog egentlig ikke meget fra hans præstation lørdag. Efter at Williams i flere år har fristet en tilværelse tættere på sidstepladen end på førstepladsen, var en placering i top 2 under alle omstændigheder en fantastisk præstation. At det så blev konverteret til en pole er egentlig bare en smule ekstra glasur på en ret kage.
Men tidskørsel er en ting og løb er en anden ting, specielt i år, hvor det ikke har været oplagt at manden på pole også var manden øverst på sejrskamlen. Og Maldonado havde ved sin side en dobbelt verdensmester, der ovenikøbet både var i Ferrari og på hjemmebane. Det var ikke nogen let modstander. Alonso vandt da også starten, selvom Maldonado prøvede at presse ham. I sidste ende blev det dog taktikken der afgjorde det.
For Williams er i virkeligheden et topteam. De har vundet sejre og VM titler i kassevis og har det indlejret i deres DNA. Nu var de i front og de vidste hvad der skulle gøres. De kaldte Maldonado ind i pit til et dækskifte, før Alonso. Ferrari valgte at lade deres mand sidde ude på bane to omgange længere - og der var afgørelsen. Maldonado havde så meget saft i Renault motoren at han fik rullet et ordentligt forspring ud, så selv et mindre problem under det tredie besøg i pitten ikke kunne vælte læsset.
Mod slutningen kom Alonso dog faretruende tæt på Maldonado, men den unge Pastor var ganske kølig hele vejen igennem og Alonso blev aldrig rigtig farlig, inden hans dæk blev slidt så meget at han ikke længere var nogen trussel. Maldonado havde åbenbart også bedre dæk, selvom han faktisk havde kørt længere på dem.
Alonso kunne efter løbet glæde sig over at løbet ikke havde været en omgang længere, for på de sidste par omgange blev han i den grad fanget af Kimi Raikkonen. Lotus havde forregnet sig med strategien - de forventede tydeligvis et ekstra stop fra Maldonado og Alonso, men det kom aldrig - og afstanden var præcis så stor at der aldrig kom nogen duel om placeringerne.
Romain Grosjean fuldendte endnu en fornuftig dag for Lotus, da han sluttede på en 4. plads foran en aggressiv og velkørende Kobayashi, der igen markerede sig som en solid leverandør af uventede overhalinger.
På 6. pladsen kom Sebastian Vettel, måske godt kunne have hentet en placering til, hvis ikke han både havde været i pit for en drive-through. Men sådan var det, og han sluttede løbet i storform ved at smutte forbi på Rosberg, der blev nr. 7 og Hamilton, der blev nr. 8. Button blev nr. 9 og Hülkenberg fik det sidste point med hjem. Han var i øvrigt den sidste mand der havde pole i en Williams - den blev bare ikke konverteret ligeså imponerende.
Mark Webber havde et skuffende løb og sluttede lige uden for pointene, mens Michael Schumacher stødte sammen med Bruno Senna, en ulykke der sendte dem begge ud af løbet, og som stewardsene ville undersøge efter løbet. Heller ikke Massa kunne meget i dag. Det eneste tidspunkt han virkede tændt var i en duel med Hamilton.
Sejr til Maldonado foran Alonso (Foto: Williams F1 LAT)
Så nu har der været fem løb, med forskellige vindere, både biler og kørere. Signifikant er det at selvom en bil er overlegen i et løb, er det ikke sikkert at den er med i front næste gang. Mercedes og Rosberg havde ét godt løb og har siden været i deres mere vante rolle som et team fra andet lag. Williams har ikke været konstant med fremme og slet ikke på den måde, som de var det i dag. Hverken Red Bull eller McLaren havde meget at byde på, mens Ferrari klarede det fornemt i dag. Sauber har været med fremme ved flere lejligheder. Lotus har været relativt konstante, men har endnu ikke vundet, men sådan som sæsonen virker til at være, er det vel kun et spørgsmål om tid, føren Raikkonen eller Grosjean tager det øverste trin på podiet. Også Hamilton og Webber har sæsonens første sejr til gode. Så med lidt held, kan vi nå op på ni forskellige kørere der vinder løb i år! Nyd det!
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Pastor MaldonadoCircuit de Catalunya13/05/12 - Circuit de Catalunya - Formel 1 |