I starten af løbet var Tom Kristensen's Audi R18 e-tron quattro et par gange i pit på grund af problemer med den ene forlygte. Audi R18 e-tron quattro er monteret med en helt ny generation af forlygter bygget udelukkende på LED lys, men desværre drillede det på den 'danske bil', og det bragte dem i pitten et par gange i starten af løbet. Heldigvis blev det løst og bilen fungerede godt løbet igennem, og var i flere perioder i føring på løbet.
Desværre går det rigtig galt i slutningen af løbet hvor teamet bliver ramt af en stop-and-go på grund af en fejl i pitlane. Den straf kommer så sent at teamet ikke kan nå at indhente det tabte, og dermed ender de på 4. pladsen.
Ud over Audi's enegang på Spa Francorchamps var Rebellion Racing nok det team som var mest iøjnefaldende. Rebellion Racing deltager med to Lola B12/60 Toyota og de var det eneste team, som var i nærheden af at kunne følge med, dog helt uden at være i nærheden af den performance, som vi så fra Audi's TDI og e-tron quattro.
Dagens LMP1 skuffelse stod Pescarolo Team for, med deres Dome S102.5 Judd, som var hurtig under træningerne, og under det meste af løbet godt kunne følge de to racere fra Rebellion Racing, så gik det galt for dem med ca. 1½ time tilbage af løbet. Tekniske problemer sendte bil i pit en længere periode, og derfor endte de på en skuffende 15. plads.
LMP2 klassen leverede en overraskende sejr til Jota teamet med deres Zytek Z11SN Nissan. Zytek har igennem de seneste sæsoner været udskældt for mangel på holdbarhed. Men kombinationen Zytek/Nissan har vist sig at virke godt.
Dagens kæmpe skuffelse i klassen var Lotus og deres 2 Lola B12/80 Lotus. Det er katastrofalt hvis Lotus endnu engang leverer en bil, som hverken er teknisk stabil eller hurtig. Desværre ser det sådan ud lige nu. Hertil udgik en af teamets biler ved en voldsom afkørsel, som smadrede dele af bilen.
GTE klasserne blev begge vundet af Porsche 997 GT3 RSR. I GTE pro klassen var det Team Felbermayr Proton og i GTE am klassen sejrede IMSA Performance Matmut. Det er for mig lidt overraskende at Ferrari 458 Italia ikke sejrede, men det var også tæt på i GTE pro klassen, men lige ved er bare ikke godt nok.
Det set med danske øjne mest bemærkelsesværdige i GTE klassen var at Aston Martin Racing's Aston Martin Vantage V8 udgik efter kun 11 omgange. Darren Turner startede ellers fra pole position i klassen og bilen kørte meget stærkt i starten, men kun 11 omgange inde i løbet var det slut. Bilen måtte udgå med elektriske problemer.
Hvorfor er det interessant?
Det er det fordi bilen med nummer 99 på Le Mans skal køres af et rent dansk team, og den bil de skal køre i minder rigtig meget om den bil der her udgik. Lad os håbe Aston Martin får styr på det her inden Le Mans.
Det var så den sidste alvorlige styrkeprøve inden Le Mans, og er vi klogere på hvem der vinder der? Mit simple svar er - Nej. Der er ikke nogen tvivl om at Audi er hurtige, og det ser også ud til at deres hybrid biler er hurtige, men vi aner ikke hvordan de står i forhold til Toyota, der i øvrigt har testet intensivt på en Fransk bane i denne weekend.
Vores eneste mulighed for at vurdere styrkeforholdet inden Le Mans, er på den officielle testdag, som køres kort tid før Le Mans ugen. Vejgaard
Læs mere om: Andre LottererBenoit TreluyerLoïc DuvalMarc GenéMarcel FässlerRomain DumasTom KristensenAston Martin RacingAudi Sport Infineon Team JoestIMSA Performance MatmutPescarolo TeamRebellion RacingTeam Felbermayr-ProtonSpa-Francorchamps05/05/12 - Spa-Francorchamps - FIA WEC - FIA VM |