Biltest: Hyundai Veloster DCT – Form og fartfornemmelse |
Biltest 30/04/12
|
|
Dobbeltkoblingen gør underværker for for Hyundai Veloster. Selv om DCT transmissionen ikke gør bilen hurtigere end udgaven med manuel transmission, så ændrer den fartoplevelsen til en langt mere positiv oplevelse. |
|
(Foto: Ib Trebbien)
Det er et spørgsmål om oplevelsen. Jeg kunne godt lide Veloster’en, da jeg testede den med manuelt gear, men følte ikke at 1,6 motoren levede op til det frække udseende.
Og så sætter jeg mig ind i den lidt langsommere DCT version – 0-100 km/t på 10,3 sekunder mod 9,7 sekunder for den manuelle version – og føler at klaveret spiller meget bedre og mere harmonisk her. DCT versionen opleves som en hurtigere, smidigere og mere livlig bil.
Hvad sker der lige her?
DCT transmissionen gør det lettere at udnytte bilens potentiale. Gearskiften sker hurtigt og effektivt. Hvis man alligevel mener, man selv kan gøre det bedre eller bare har lyst til at lege racerkører, kan man benytte gearvælgeren som en slags sekventiel gearkasse, eller man kan benytte skiftepadlerne bag rattet a’ la Formel 1.
Jeg er ikke i tvivl. En Veloster skal være med DCT transmission.
(Foto: Ib Trebbien)
De nøgne fakta
|
Model |
Hyundai Veloster 1,6 GDI 140 HK DCT |
|
Type |
3-dørs 2+2 coupe |
|
Motor |
1591ccm benzinmotor, 4 cyl.,
140 hk / 103 kW ved 6.300 o/m,
166 Nm ved 4.850 o/m |
|
Transmission |
6 trins automatisk gearkassse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson med krængningsstabilisator.
Bag: Forbundne svingarme |
|
Maks. hastighed |
200 kmt |
|
Acc. 0-100 |
10,3 sek. |
|
Forbrug v.
blandet kørsel |
15,6 km/l |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 2.120,- |
|
Pris fra |
Kr. 369.995,- plus levering (Comfort) |
|
|
|
| |