- Ja, jeg skulle nok aldrig have købt til en lille go kart til Marco på hans 3 års fødselsdag. Herved fik han smag for motorsport, og dette har nu været familiens samlingspunkt de sidste 14 år. Meget tyder desuden på, at interessen også vil fortsætte hen over en længere periode i fremtiden.
Lasse L. Sørensen blev nr. 2 ved EM-kvalifikationen 2011 for KF3 i England (Foto: Kirketerp) |
I midten af 1990'rne var Familien Sørensen udstationeret i USA, og som 8-årig (1998) fik Marco L. Sørensen mulighed for at køre på de nordamerikanske i en rigtig konkurrence-kart.
- Marco fremviste hurtigt et veludviklet talent for at køre race, fortsætter Ruben L. Sørensen. - Dette beviste han i 1999 ved at blive nr. 3 i det amerikanske mesterskab for Cadetti. Her efter er det gået slag i slag med utallige motorsports-weekender, hvor knægtene har kørt enten go kart eller Formel-racere (single seatere).
Det foreløbige højdepunkt for MNJ-familien var udpegningen af Marco L. Sørensen som Formel 1-lærling i efteråret 2008.
- Lillebror Lasse er bogstaveligt talt født med benzin i blodet, konstaterer mor Connie. - Han har været mere eller mindre tvangsindlagt til at kikke på motorsport fra sidelinjen, når storebror Marco kørte race rundt omkring i Danmark samt mange steder i Europa. Heldigvis har Lasse også vist stor interesse for at sidde bag rattet i en go kart, hvorfor han lige som storebror fik sin allerførste som 3-årig…..
I 2011 var 14-årige Lasse L. Sørensen tæt på at få sit afgørende gennembrud i den internationale kart-klasse: Karting Formula 3 (KF3): - I al beskedenhed scorede jeg en andenplads ud af 82 KF3-chauffører under vanskelige betingelser ved EM-kvalifikationen lidt uden for Nottingham i England. Grebet i asfalt-underlaget skiftede således meget under stævne-weekenden.
Lasse L. Sørensen havde god speed i karten ved EM-finalen i Spanien (Foto: Kirketerp)
De gode konkurrence-takter fortsatte ved selve EM-stævnet, som blev kørt på Zuera-kartbanen i Spanien. Her var Lasse L. Sørensen hurtigst i tidtagningen af alle 90 i EM-startfeltet. Placeringerne i kvalifikationsheatene gav en startplacering i toppen af finalerne, men et par konkurrenter skubbede den nordjyske teenager af sporet. Slutresultatet blev derfor en placering uden for TOP TRE.
Storebror Marco (t.h.) og teamchef Elvin Nielsen vil guide Lasse L. Sørensen gennem rookie-året i Formel Ford (Foto: Kirketerp)
- Aldersgrænsen for konkurrencekørsel i single seatere er 15 år, forklarer Ruben L. Sørensen. - Reelt kunne Lasse køre et år mere i KF3-karten, men han allerede nikket JA til at fortsætte i den noget større Formel Ford, og så gjaldt det blot om at få skiftet så hurtigt som muligt. Man kan ikke tørtræne til at blive en god racerkører, for her er den eneste gældende medicin: HANDS AND BODY ON.
2012-sæsonen bliver kørt i regi af danske Fluid Motorsport. Teamchef Elvin Nielsen oplyser: - Marco har også tidligere kørt i mit team, og de to knægte minder meget om hinanden. De er begge topmotiverede ud fra livsfilosofien om, at man ikke får noget forærende inden for motorsport på topplan.
Lasse Sørensen er desuden blevet udpeget som deltager i Talentudviklings-projektet, som er tilrettelagt i samarbejde mellem Dansk Automobil Sports Union og Team Danmark.
MNJ-køreren er klar til at tage sin nye "arbejdsplads" i brug bag rattet i Formel Ford (Foto: Kirketerp)
Motorsport Nordjylland Åge Keseler Kirketerp Læs mere om: Lasse L. SørensenMarco L. Sørensen |