(Foto: Ib Trebbien)
Mærket har også høstet hæder her i landet. De har vundet titlen som Årets Bil to gange i de senere år, den første gang med en forfader til den aktuelle testbil, Mazda3.
Mazda’s 3’er er stadig en god, gedigen bil, der sikkert kan tjene sin ejer trofast i mange år. Men det er ikke en bil, der brænder sig fast i hukommelsen på grund af spektakulært design eller ekstreme køreegenskaber. Den er mere den stille slider.
Den er som de fleste volumensælgere på markedet bygget for at glæde så mange som muligt og støde så få som – og helst til en konkurrencedygtig pris.
Ud fra de præmisser er Mazda 3 en vellykket bil. Jeg har testet to versioner af den 5-dørs hatchback fra hver sin ende af modelprogrammet: en 1,6 Advance til kr. 225.000,- og en 2,2 DE Premium til kr. 368.000,-.
Mazda 3 bliver ofte rost for sine køreegenskaber. Der er da heller ikke noget at udsætte på de aktuelle testbiler i den retning. De udviser en god balance og en præcis indstyring i sving uden at sætte komforten over styr. Jeg føler dog, at det er en overdrivelse ligefrem at tale om sportslige køreegenskaber. Men det får man nok, hvis man vælger serien topmodel, en MPS version med 260 turboheste.
Selv om en 1,6 Advance er seriens næst billigste virker den ganske veludstyret med blandt andet alufælge, læderrat og ditto gearknop samt ratbetjent audiosystem.
Den 105 hk stærke benzinmotor virker også i balance med bilen, så længe man kører i byen eller på almindelig landevej. Men på motorvej savner den saft og kraft, når der skal accelereres fra landevejsfart.
Saft og kraft får man til gengæld i rigelige mængder i dieselversionens 2,2 liter motor. Med 185 hk allerede ved 3.500 omdrejninger og et moment på 400 Nm nede fra1.800 omdrejninger accelererer den villigt næsten uanset hvilket af de skes gear man er i og hvilken hastighed man indleder accelerationen fra.
Udstyrsmæssigt adskiller Premium versionen sig også fra den mere ydmyge Advance. Således kører den på 17 tommer alufælge, hvor en Advance nøjes med 16 tommer, og her er både parkeringssensor, tågeforlygter, lyssensor, kabinevarmer og automatisk 2.zone aircondition. Men du er også oppe i en prisklasse, hvor en bil som BMW 120d er et reelt alternativ.
Derfor ligner den 150 hk benzin udgave eller 1,6 diesel udgaven i Premium version bedre valg, hvis man ønsker en Mazda3.
(Foto: Ib Trebbien)
De nøgne fakta
|
Model |
Mazda3 1,6 Advance |
|
Type |
5-dørs hatchback, 5 pladser |
|
Motor |
1598 ccm benzinmotor, 4 cyl., 105 hk ved 6.000 o/m, 145 Nm ved 4.000 o/m. |
|
Transmission |
5 trins manuel gearkasse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson med krængningsstabilisator. Bag: Multilink |
|
Maks. hastighed |
186 kmt |
|
Acc. 0-100 |
12,2 sek. |
|
Officielt forbrug v. blandet kørsel |
15,6 km/l |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 2.120,- |
|
Pris |
Kr. 224.998,- plus levering |
|
(Foto: Ib Trebbien)
|
Model |
Mazda3 2,2 DE Premium |
|
Type |
5-dørs hatchback, 5 pladser |
|
Motor |
2184 ccm dieselmotor, 4 cyl., 185 hk ved 3.500 o/m, 400 Nm ved 1.800-3.000 o/m. |
|
Transmission |
6 trins manuel gearkasse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson med krængningsstabilisator. Bag: Multilink |
|
Maks. hastighed |
213 kmt |
|
Acc. 0-100 |
8,2 sek. |
|
Officielt forbrug v. blandet kørsel |
18,5 km/l |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 3.960,- |
|
Pris |
Kr. 367.999,- plus levering |
|
Testet og fotograferet af Ib Trebbien |