Når hverdagens stress og jag lægges på hylden bruger Michael Rolighed - sammen med sin bror Thomas, sin far Bjarne og kammesjukkerne Dennis Rasmussen, Palle Huus og Kristian Skov, sin tid på at drive det lille privatteam Rolighed Motorsport i den danske fuldblods rallycross-division Super 1600.
Rejsen til rallycross har været indbringende og lærerig for den unge nordjyde, og allerede som helt ung høstede Michael Rolighed flere pokaler som ungdomsfolkeracekører; bl.a. skriver Michael Rolighed 2 sejre fra Motorsportsfestivalen på Ørnedalsbanen på sit racer-CV.
I 2008 skiftede Michael Rolighed til Rallycross, som betragtes som den ypperste offroadbanesports disciplin på 4 hjul. Team Rolighed hjemkøbte en Honda Civic 1.6 til formålet, og deltog i den serienære gruppe n division, hvor kun ganske få afvigelser fra standarden er tilladte; derved er gruppe n-klassen utrolig jævnbyrdig. Debutsæsonen i 2008 gav flot DM-guld til Michael Rolighed, og valgte umiddelbart herefter at avancere til fuldblodsdivisionen Super 1600.
DM Guldvinder 2008. 1600 Gruppe N. Michael Rolighed (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Vinteren 2008/2009 valgte Team Rolighed at tage skridtet op ad stigen, for at deltage i Super 1600-klassen. Michael Rolighed tog spenderbukserne på, og investerede i en kraftfuld Citroën C2 i fuldblods RC-trim.
Citroën C2 Super 1600. Rolighed Motorsport 2009 (Foto: Rolighed Motorsport.dk)
225 hk fordelt på en 1600 kubiks firecylindret sugemotor, huserer under motorhjelmen på C2’eren. De mange kræfter sendes ned i underlaget – bestående af asfalt, grus og slagger, via et sekventielt transmissionssystem og en 3 vejs specialbygget Proflex undervogn. ”Herudover bruger vi i Rallycross en speciel type motorsportsdæk, med en utrolig blød compound som skal sikre optimalt bid i det varierende underlag” beretter Michael Rolighed. ”Når jeg så skal have hold igen, er C2’eren udstyret med et 8 stemplet kalibersystem som i samspil med den øvrige opsætning gør det lettere for mig at manøvre de 225 hk rundt på banen”
Karosseriet er fremstillet af Citroën Motorsport, alt det resterende har Michael Rolighed i samarbejde med sit team selv bygget op fra bunden.
Opbygningen af C2’eren. Januar 2009 (Foto: Rolighed Motorsport.dk)
Store forsinkelser på komponenter og motorhavarier var blandt årsagerne til at Michael og resten af Rolighed Motorsport ikke fik testet C2’eren ret meget i sæsonen 2009. Dog blev det til enkelte tests på hjemmebanen i Nysum, samt 2 gennemførte DM-afdelinger; med ganske lovende resultater til følge, en førsteplads og en andenplads (!!)
Det efterfølgende kalenderår forløb forholdsvist roligt for Team Rolighed, og teamet valgte ikke at deltage i danmarksmesterskabet. I stedet blev 2010 brugt på at forbedre C2’eren, så den forekom fuldstændig konkurrencedygtig da sæson 2011 blev skudt i gang.
På grund af komplikationer med motoren, nåede Michael Rolighed og hans team desværre ikke til start i 2011-åbneren på hjemmebanen i Nysum, men hev en flot første plads hjem i den efterfølgende DM afdeling på Løvelbanen ved Viborg.
Michael Rolighed hjemkører flot førsteplads på Løvelbanen i 2011-udgaven af sin Citroën C2 (Foto: Kim Lauritsen)
Rolighed Motorsport kørte et flot 2011, kun afbrudt af enkelte komplikationer omkring indstilling af undervogn og ødelagte trækakselledde. Sæson 2011 resulterede i flot DM-sølv og samtidig EM-debut i Rallycrossmekkaet Höljes første weekend i juli. Omkring 24.000 festglade tilskuere i det nordsvenske så til, mens Michael Rolighed hjemkørte en flot 21. plads ud af 36 kørere i det hæsblæsende EM Super 1600-felt.
I øjeblikket holdes skruen i vandet hos Rolighed Motorsport. Der arbejdes i øjeblikket målrettethed mod at klargøre den potente Citroën C2’er klar til 2012 sæsonen. ”Motoren er sendt til renoveringen, og C2’eren er totalt adskilt så vi kan få den renoveret,” oplyser Michael Rolighed, ”Vi har igen i år et fantastisk samarbejde med vores sponsorer, som gør os i stand til at bygge og vedligeholde en konkurrencedygtig rallycross’er i en hel sæson.” forsætter Michael Rolighed. Rolighed Motorsport samarbejder i 2012 med Gedsted Autoophug, Andelskassen, Himmerlands Klovpleje, Bojer Maskinteknik, Villumsign, Lynbudet, Torben Birkelund Transport, Gedsted Smedie og VVS, Himmerlands Serviceudlejning, Danglas- Doktor Skår og Autopartner.
Rolighed Motorsport ser frem til sæsonstart!
Kim Egebjerg Lauritsen Læs mere om: Michael Rolighed |