Adskillige fabriks teams og kørere drages imod Dubai 24 timers løbet hvert år. 2012 var ikke anderledes, med deltagere som Bernd Schneider, Jeroen Bleekemolen, Thomas Enge og mange andre af de kendte kører samt teams som AF Corse, Heico Motorsport, Schubert Motorsport og Saudi Falcon’s.
(Foto: Team The Pizza Company)
Det lille teams ejer, danske Thomas Raldorf der er bosiddende i Thailand, startede sine forberedelser til løbet tilbage i august 2011 og han følte at de var velforberedte da han sendt bilen af sted mod Dubai – UAE i starten af december og forberedelserne var omfattende.
Målet var at deltage med et fuldt team og kørere fra Thailand, men på grund af oversvømmelsen tidligere i 2011 betød det at løbskalenderen i Thailand var flyttet meget rundt, så det endte med en kørersammensætning på tre kører fra Thailand og to fra Danmark.
- Ekarat Wihawatprapa – Thailand
- Pitsanu Sirimongkolkasem – Thailand
- Thomas Raldorf – Thailand
- Jacob Borum – Danmark
- Niels Borum – Danmark
(Foto: Team The Pizza Company)
Teamet rejste til Dubai den 7. januar og brugte de næste to dage med de sidste med forberedelser på et lokalt værksted nær banen.
Den 11. kørte bilen på banen for første gang til den frie træning og tiden blev brugt på at se om alting fungerede som det skulle. Efter træningen blev det klart at der var et problem med en sensor i bilen, så benzin blandingen var forkert. Der blev brugt tid på at få rettet fejlen, det meste af aftenen og natten, så bilen blev klar til kvalifikationen dagen efter.
(Foto: Team The Pizza Company)
Både i første og anden kvalifikations runde havde bilen stadig brændstof problemer, hvorfor man ikke kunne presse bilen til det yderste, hvilket betød at teamet skulle starte sidst i deres klasse. Endnu en gang kæmpede mekanikerne hele aften og det meste af natten, for at få bilen klar. Næste morgen var fejlen rettet og i opvarmningen inden selve løbet, kørte de 9 sekunder hurtigere end i kvalifikationen.
Løbet startede klokken 14.00 lokal tid med to indledende omgange og en rullende start og teamet rykkede frem og var på syvende pladsen i deres klasse efter kun seks omgange. De var tre sekunder hurtigere end de tidligere havde været, og de næsthurtigste i deres klasse.
Efter de første 6 omgange var det blevet tid til at bruge spejlene, for de meget hurtige klasse A6 biler, såsom Mercedes SLS, Porsche og Lamborghini, begyndte at overhale teamets lille Honda.
(Foto: Team The Pizza Company)
En af de ting teamet havde kæmpet med få dage før starten, var et dobbelt tank system, så man var sikker på at kunne tanke de 120 liter som var tilladt, men fordi systemet havde skabt så mange problemer, var den ene tank blevet afmonteret, hvilket betød at man var nødt til at køre i pit og tanke oftere end de øvrige teams.
Teamet holdt sin syvende plads og kørte samme tider som de fire teams foran dem, men da mørket begyndte at falde på viste det sig at der var flere udfordringer som teamet var nødt til at tage sig af.
Teamet havde ved solnedgang monteret en speciel rally type lygtebro over fronten på bilen, som ikke var testet, så da den først var monteret blev det hurtigt tydeligt at bilen ikke kunne producere nok strøm til batteriet, så bilen kørte batteriet fladt og bilen måtte trækkes i pit.
Generatoren blev skiftet på bilen, da man først troede at den ikke virkede som den skulle. Det viste sig dog hurtigt at det ikke var problemet og bilen måtte igen bugseres tilbage i pitten. Man koblede først to af de stærke lygter fra, senere alle de stærke lygter, for til sidste af afmontere de nye xenon fjern lygter og den ene brændstof pumpe, bare får at få bilen gennem natten. Alle de ture ud og ind af pitten betød også at kørerne måtte sætte farten ned, da det var blevet sværere at se svingene i tide.
(Foto: Team The Pizza Company)
Omkring 3 timer efter mørkets frembrud begyndte bilens ECU computer at drille, så hver gang bilens omdrejninger kom over 7000 o/min lukkede den ned og chaufføren var nødt til at slå den fra og til igen, for at få den til at fungere. I pitten vidste man ikke lige hvad det skyldtes, der blev brugt meget tid på at gruble over hvordan problemet kunne løses, men da ingen havde en ide om hvordan man skulle løse problemet, blev det besluttet at man skulle køre videre og håbe på at andre teams ville løbe ind i større problemer.
Ved solopgang lå teamet stadig på syvende pladsen og det så ud som om at de ville blive der, da ingen af konkurrenterne viste nogen svagheds tegn. Klokken 9.00 begyndte bilerne på fjerde og femte pladsen at køre ind og ud af pitten, hvor de prøvede at løse deres problemer og en time senere begyndte bilen på sjette pladsen også at få problemer. Så teamet blev enige om at presse på inden for de begrænsninger som de selv havde og håbe på at det var nok.
(Foto: Team The Pizza Company)
Da der var en time tilbage af løbet så en sjette plads ud som en mulighed og måske var en femte plads mulig, men det blev vedtaget at præstationen ved at kunne fuldføre løbet var vigtigere end at få en sjette eller femte plads.
Kørerne fik derfor besked på at sætte tempoet lidt ned den sidste time og hvis man kom tættere på en bedre placering var det også fint.
Med 10 minutter tilbage overtog teamet sjette pladsen og kort før mål flaget, var de blot 4 omgange efter femte pladsen. Så resultatet blev en sjette plads i klassen og nummer 46 ud af de 75 biler som stillede til start.
Teamet havde været i pit flest gange i løbet af de 24 timer. Hele 30 gange var Honda ‘en i pit hvilket pudsigt nok også blev nævnt af banens kommentatorer.
(Foto: Team The Pizza Company)
Teamet var meget glade efter løbet, for at have kunne fuldføre et så langt og hårdt løb, men det blev samtidig vedtaget at man ville deltage i næste års Dubai 24 Hours. For nu havde man fået meget mere erfaring så man kan forberede sig endnu bedre til næste års løb.
Teamet takker også sine mange sponsorer og samarbejdspartnere.
Kilde: Team The Pizza Company
Selch
Læs mere om: Jakob BorumNiels BorumThomas RaldorfDubai Autodrome14/01/12 - Dubai Autodrome - 24H Series2 x Borum til 24H DubaiThomas Raldorf til 24h i Dubai |