Den nye Ford Focus er baseret på den nye globale Ford Focus, som team Aon deltog med i BTCC sidste år. Men for at kunne opfylde reglerne i WTCC er der nogle ændringer som teamet skal have lavet. Det gælder specielt den nye 1,6 liter motor og så skiftet til Yokohama dæk som benyttes i WTCC.
Efter den første funktionstest vil bilen i det næste stykke tid gennemgå tests i vindtunnel, samt få revideret nogle småting på undervognen inden FIA kan godkende bilen i slutningen af måneden. Derefter er det planlagt at bilen skal på banen og teste igen. Teamet vil gennemføre en test i Spanien over flere dage, for at lære de nye Yokohama dæk og den nye motor bedre at kende.
”Jeg har været meget spændt på at se udviklingen af den nye bil” siger Tom Chilton, som kørte BTCC udgaven for Team Eon / Arena Motorsport sidste år. ”Selvfølgelig kender vi den nye Focus efter at have kørt i den i 2011, men der er visse elementer der gør WTCC udgaven til en anden udfordring set fra chaufførens side.”
Teamchef Mike Earle fortæller at tilpasningen til Yokohama dækkene og WTCC reglementet er den største udfordring for teamet hvorfor man arbejder på bilen i resten af denne måned.
”Teamet har arbejdet hårdt for at gøre den nye WTCC bil klar, så man kan nå at teste. Der er flere regulativer i WTCC end der er i BTCC versionen, så vi har været nødt til at ændre nogle ting, og så er dæk og motor jo anderledes” fortæller Mike Earle.
Teamets ene kører er på plads. Det bliver Tom Chilton som kørte WTCC i 2001 for Aon, men 2 første pladser på kontoen. Den anden kører ventes at blive annonceret i starten af næste måned. Selch
Læs mere om: Tom ChiltonTeam Aon |