Det ugelange bjergrally for biler fra før 1980 har i mange år haft solid dansk deltagelse, og to af de bedste danske hold er bedre forberedt end nogensinde før.
De tidligere danmarksmestre i hastighedsrally, Lars Bækkelund fra Horsens og Arne Pagh fra Middelfart, stiller op med deres Fiat 128 SL Coupé fra 1972. Deres placeringer i de tre sidste år har været nr. 12, 6 og 10, og hvis de kan undgå mekaniske problemer eller at blive forsinkede af andre kørere på de meget smalle og sneglatte bjergveje, så har de en reel vinderchance:
"Jeg håber på masser af sne og is i bjergene, det ligger godt til mit temperament," siger en meget tillidsfuld Lars Bækkelund. "Er man blandt de ti bedste hen mod det sidste døgn, så er marginalerne så små, at alt kan ske," tilføjer han.
I tæt snevejr runder Lars Bækkelund og Arne Pagh en hårnål på en bjergvej med deres Fiat 128 Coupe under sidste års Rallye Monte-Carlo Historique (Foto: Michael Eisenberg)
"Vore analyser viser, at på etaper, hvor vi ikke har problemer, der ligger vi absolut i top blandt de langt over 300 deltagende hold, så jeg går efter guldet," siger den erfarne codriver Arne Pagh.
Også et andet dansk hold kan gøre sig forhåbninger, og her handler ambitionerne om en placering i top 25.
Dansk Automobil Sports Unions formand, Bent Mikkelsen fra Vejle, deltager som sædvanlig med Jens Gandrup fra Odense i en Alfa Romeo 1750 GTV Coupé fra 1968. De to har også danmarks- og nordiske mesterskaber med i bagagen og møder meget velforberedt op:
"Vores resultater er blevet bedre og bedre år for år, på nær sidste år, hvor vi fik mekaniske problemer og måtte udgå. Så hvis tingene flasker sig, tror jeg, vi kan komme blandt de 25 bedste. Men tilfældigheder og held spiller naturligvis en stor rolle," vurderer Bent Mikkelsen.
Rallye Monte-Carlo Historique byder hvert år på uventet snevejr. Her kører Bent Mikkelsen og Jens Gandrup deres Alfa Romeo 1750 GTV op gennem en stribe af hårnålesving i de sydfranske Alper (Foto: Michael Eisenberg)
"Vi har været i Sydfrankrig og kørt tusindvis af kilometer omkring jul for at få alle detaljer på specialetaperne i bjergene på plads, og jeg ser lyst på vore muligheder for en god placering, siger Jens Gandrup.
Både Fiaten og Alfaen har været gennem et særdeles omfattende tjek i efteråret, og med tilsammen to servicebiler og fire dygtige mekanikere omkring sig håber de to danske rallyhold at kunne komme gennem det knapt 3.000 kilometer næsten ugelange rally – ikke blot uden problemer, men også med fine placeringer.
De to danske hold har valgt at starte Rallye Monte-Carlo Historique fra Reims mandag den 30. januar og vil med held køre op på målrampen på Formel 1-banen i Monte-Carlo lørdag den 4. februar – måske med topplaceringer.
| | | | | Lars Bækkelunds og Arne Paghs Fiat havde fået en flot placering på Biler for Alle i Herning for nylig. De to danskere satser på at overgå deres sjetteplads for to år siden i det historiske Monte-Carlo løb (Foto: Michael Eisenberg) |
306 mandskaber stiller op i dette års udgave af Rallye Monte-Carlo Historique.
Fire danske mandskaber er blandt de deltagende.
I modsætning til det moderne Rallye Monte-Carlo er den historiske udgave ikke et hastighedsrally, men et pålidelighedsrally, hvor det gælder om at holde en præcis gennemsnitshastighed på de op til 40 kilometer lange specialetaper.
Er man en tiendedel sekund foran eller efter idealtiden ved en af de mange hemmelige tidskontroller, straffes det med ét strafpoint.
Vejene er så krævende, at selv det at holde 50 kilometer i timen i gennemsnit er en umulig opgave på visse etaper. I mørke, sne og is i op til 1600 meters højde kan selv de hurtigste biler og bedste chauffører ikke holde tiden. Her tæller bilens kræfter, kørerens evner og codriverens informationer ekstra meget.
Det er derfor, at en kører som Lars Bækkelund og en codriver som Arne Pagh kan køre sig i top, til trods for at deres lille Fiat har 100 hestekræfter færre end deres hårdeste konkurrenter, som deltager med Porscher og Alpine Renault'er.
Michael Eisenberg Læs mere om: Monte Carlo |