Biltest 09/01/12
|
|
Det er ingen tvivl om, at Hyundai har ramt plet hos mange med designet af den nye i40. Jeg fik mange positive kommentarer under testen, og de var alle relateret til bilens ydre fremtoning.
Men resten af bilen er nu heller ikke så ringe, så Hyundai er godt rustet til kampen mod Peugeot 508 SW, Ford Mondeo, Honda Accord og resten af stationcar typerne i den store mellemklasse. |
Hyundai i40 (Foto: Ib Trebbien)
Med en længde på 4,77 meter og en bredde på 1,81 meter er i40 ikke blandt de største i klassen, men det mærker man ikke i det daglige. Tværtimod opleves den som en ganske rummelig bil med god plads på begge sæderækker.
Førerpladsen virker dejligt overskuelig. Testbilen var en Premium version, og det er ensbetydede med højeste udstyrsniveau, som blandt andet omfatter indbygget navigationsanlæg, en stor skærm til bakkameraet, elbetjente forsæder, front- og baksensorer samt nøglefri adgang og start/stop funktion. Bilens imponerende glastag er derimod ekstraudstyr.
Trods det fængende design kom jeg flere gange under testen til at tænke på det gamle designkoncept ”form følger funktion”, men måtte i Hyundai i40’s tilfælde konkludere, at det modsatte ”funktion følger form” også kan være tilfældet.
Bilens smarte design går desværre ud over udsynet, specielt bagud, hvor store hjørnestolper og lave ruder levner mere til førerens fantasi end godt er, så Premium modellens bakkamera var til stor hjælp under testen.
Den skråtstillede bagrude, og spoileren over den, var for øvrigt heller ikke gode venner med vaskehallens børster, der kun rensede den nederste del af ruden.
Disse problemer med design kontra funktion deler i40 modellen dog med størstedelen af konkurrenterne. Modens luner kaldes det vist.
| | | | | | Hyundai i40 (Foto: Ib Trebbien) |
Testbilen var bestykket med en 1,7 liter dieselmotor med med en topeffekt på 136 hk. Det lyder ikke overvældende til 1645 kg bil i køreklar tilstand, men et moment på 325 Nm, der er tilgængelige allerede ved 2.000 omdrejninger, sørger for at motoren virker meget harmonisk og aldrig føles i bekneb for kræfter.
På landevejen er Hyundai i40 et behageligt og komfortabelt bekendtskab, selv om den på dette punkt ikke når på niveau med en konkurrent som Peugeot 508 SW. Jeg savner følelsen af at vide præcis, hvad forhjulene gør i enhver situation, og dermed går lidt af dynamikken fløjten.
Til gengæld scorer Hyundai toppoint for 5 års garanti uden kilometerbegrænsning. Onde tunger hævder dog hårdnakket, at det er billige point – for en Hyundai går sjældent i stykker.
Hyundai i40 (Foto: Ib Trebbien)
De nøgne fakta
|
Model |
Hyundai i40 1,7 CRDI Premium |
|
Type |
5-dørs hatchback |
|
Motor |
1685 ccm dieselmotor, 4 cyl.,
136 hk / 100 kW ved 4.000 o/m,
325 Nm ved 2.000-2.500 o/m |
|
Transmission |
6 trins manuel gearkassse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson.
Bag: Multilink |
|
Maks. hastighed |
200 kmt |
|
Acc. 0-100 |
10,6 sek. |
|
Officielt forbrug |
22,2 km/l ved blandet kørsel |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 1.960,- |
|
Pris fra |
Kr. 419,995,- plus levering
(GDI Comfort fra 299.995,-) |
|
|