Teknisk set har den nye Focus tættere famlie relationer med den seneste Ford C-Max end med den ældre navnebrødre.
(Foto: Ib Trebbien)
Ford tilfører designet et ekstra pift ved at tilbyde Ford Focus i rigtige farver, for eksempel testbilens Mustard Olive. Så her behøver køberne ikke nøjes med de sædvanlige 5-8 varianter på gråskalaen. Tak for det.
Indvendigt er Ford designernes forkærlighed for dramatisk design af instrumentbordet er heldigvis dæmpet en smule i denne model.
Læderrattet er behageligt at holde på, og det kan justeres i både højde og dybde, så man kan opnå en god kørestilling. Rattet indeholder betjeningsknapper for cruise control, radio, trip-computer og telefon.
Pladsen ved bagsæderne er over gennemsnittet for klassen. Designet med den faldende taglinie koster selvfølgelig i højden til gene for høje passagerer, men de må lære at lide for skønheden eller tilkæmpe sig en plads på forsædet.
Testbilen var bestykket med den gennemprøvede 1,6 TDCI motor med 115 HK, som er udviklet i samarbejde med PSA, og den klæder Focus’en godt. Denne motor er familiens sparegris med A energimærkning og et officielt forbrug på 23,8 km/l. Helt derop nåede jeg dog ikke under testen.
Men motorprogrammet byder på mange valgmuligheder fra en 1,6 liter benzinmotor med 105 HK til en 2 liter dieselmotor med 163 hk, så her er noget for enhver smag og pengepung.
Men Focus’ens største styrke er bilens køreegenskaber. Den føles en anelse mere komfortabel end forgængeren, men har bibeholdt de grundlæggende dyder, som præcis indstyring i sving og god balance, der inviterer til frisk kørsel på de snoede veje.
Ford er blevet rost for de sikkerhedssystemer, man kan tilkøbe i denne model. Testbilen var udrustet med flere af dem, men ikke alle levede op til forventningerne. Jeg fandt ikke at Lane Departure funktionen, der skal hjælpe med at holde bilen mellem striberne på vejbanen, fungerede specielt overbevisende og BLIS systemet, der skal advare om biler i sidespejlenes blinde vinkler, fungerede som vinden blæste, muligvis på grund af en justeringsfejl. Til tider registrede det bevoksningen langs vejen som biler og advarede mod modkørende biler, der havde passeret. Til gengæld overså det gang på gang, når der virkelig var biler i de blinde vinkler.
Så her kan man roligt spare ekstraudgiften. Det kan også være tiltrængt, da Ford Focus efterhånden har bevæget sig et stykke op ad prisskalaen. I hvert tilfælde hvis man skal stole på den officielle prisliste.
Men mon ikke forhandleren er til at tale med på det punkt?
(Foto: Ib Trebbien)
De nøgne fakta
|
Model |
Ford Focus 5-dørs, 1,6 TDCi m 115 HK, Titanium |
|
Type |
5-dørs hatchback |
|
Motor |
1560 ccm dieselmotor, 4 cyl.,
115 hk / 85 kW ved 3.600 o/m,
270 Nm ved 1.500 o/m |
|
Transmission |
6 trins manuel gearkassse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson.
Bag: Multilink |
|
Maks. hastighed |
193 kmt |
|
Acc. 0-100 |
Ikke oplyst |
|
Forbrug v.
blandet kørsel |
23,8 km/l |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 1.960,- |
|
Pris fra |
Kr. 313.700,- plus levering
(Trend fra 287.100,-) |
|
|