Mange af os har set et eksemplar. Det var nemlig sådan en bil, som Bedstemor And kørte rundt i, og hun glædede sig sikkert over, at hun ikke skulle bekymre sig om distraherende ting som støj og gearskifte.
(Foto: Ib Trebbien)
Nu er de el-drevne biler så på vej tilbage, godt hjulpet af politisk velvilje. Dels for at mindske forurening i byområder, dels for at dulme vores dårlige klima-samvittighed.
Peugeot Ion er en af de første rigtige elbiler i den nye generation, bygget af en af de store bilproducenter. Altså en bil, der er designet helt fra bunden som en 100 procent elbil, i modsætning til de biler, der baseret på en eksisterende model.
Den er, bortset fra navnelogoerne, identisk med Citröen C-Zero og Mitsubishi Miev og nok med et samlet indregistreringstal på 289 eksemplarer de første 10 måneder i 2011 markedets førende el-bil lige nu.
Grundlæggende byder en Peugeot Ion på samme fordele som elbilerne gjorde for 100 år siden. Den er letkørt som en radiobil. ”Træd på speederen og drej på rattet”. En elmotor trækker helt nedefra de første omdrejninger, og har ikke brug for en traditionel gearkasse.
Den er overraskende kvik i accelerationerne, ikke mindst nå man tænker på at den kun 3,48 meter lange bil vejer 1195 kg i køreklar stand. Selv på landevejen kan den uden besvær følge benzinbilerne, og den gør det uden motorstøj af nogen art. Det eneste man hører er hjulstøj og vindens susen. De sidste specielt når man nærmer sig 80 kmt.
Og så forurener en elbil selvfølgelig ikke……i hvert tilfælde ikke der, hvor den kører. Det er lidt mere uklart, hvordan det forholder sig med den forurening, der finder sted, når elværket producerer strøm til bilen.
Så vidt jeg har forstået, er det afhængigt af om bilen kører på strøm fra vedvarende energikilder som vind-, vand-, solenergi eller de stadig nok så udbredte kulfyrede værker. Jeg har så ikke fundet ud af, hvordan man kan se forskellen ved stikkontakten.
Ion er designet som en japanske bybil. Man sparer på grundarealet og bygger i stedet i højden. Det betyder, at man kan udnytte grundplanen bedre. Kabinen byder på god plads til fire personer. Bagsædet er dog ret kort, så passagererne her mangler lårstøtte. Det bliver dog aldrig det helt store problem, da bilens begrænsede aktionsradius sætter en naturlig grænse for opholdets længde.
Elbilernes Achilleshæl er nu som før, at de ikke kan køre så langt før de trænger til en opladning eller et nyt batteri. Peugeot lover op til 150 km på en opladning, men det er under optimale forhold.
Jeg lagde ud med en tur fra Sønderborg til Nordborg. Det er cirka 25-30 km og jeg fulgte trafikken med accelerationer og nedbremsninger, som jeg ville have gjort i en benzin eller diesel bil. Da det var køligt udenfor, tændte jeg for varmen – og da jeg nåede frem havde jeg brugt ca. 1/3 af batteriernes strøm.
Det betyder i praksis, at de 30 km er den optimale afstand, hvis man pendler og også skal køre et par småærinder i løbet af dagen.
Komforten bærer præg af, at Ion i bund og grund er en lille bil. Den kører fint så længe vejen er jævn, men vejbump og andre ujævnheder mærkes klart og tydeligt, og bilens opførsel på skridgrænsen indbyder ikke ligefrem til frisk kørsel på fedtet underlag.
Trods manglerne synes jeg faktisk at bilen er sjov og praktisk til bykørsel. Hvis man er dedikeret bybo, ønsker at sende et politisk og har et begrænset dagligt kørselsbehov er den en fin, om end dyr, transportløsning. Men uden for de større byer bør man finde andre løsningsmodeller. Her har dieselhybrider nok en større berettigelse, mens vi venter på noget helt andet.
(Foto: Ib Trebbien)
De nøgne fakta
|
Model |
Peugeot Ion |
|
Type |
5-dørs hatchback |
|
Motor |
Elmotor,
49 kW ved 2.500-8.000 o/m,
180 Nm ved 0-2.500 o/m |
|
Transmission |
Trinløst transmission |
|
Undervogn |
For: Pseudo McPherson
Bag: ikke oplyst |
|
Maks. hastighed |
130 kmt |
|
Acc. 0-100 |
15,9 sek. |
|
Energiforbrug v. blandet kørsel |
Ikke oplyst |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 0,- |
|
Pris fra |
Kr. 274,990,- plus levering |
|
|