(Foto: Ib Trebbien)
Og idéen med tre døre i en coupe er faktisk slet kke så tosset. De gør den også acceptabel som familiebil, så længe barnet/børnene ikke er alt for store.
Den store dør i venstre side forkæler føreren, der i denne biltype ofte kører rundt i ensom majestæt det meste af tiden.
Og når så resten af familien skal med, sikrer de to døre i højre side bedre adgangsforhold til bagsædet, end det vi oplever i en traditionel 2- døres coupe, uden det går markant ud over forsædepassageren.
Ulempen ved de frække former er et begrænset udsyn bagud, så man lærer at sætte pris på baksensorer og bakkamera, der er standard i Premium versionen, men kan tilkøbes som ekstraudstyr i de to øvrige udgaver.
Køreegenskaberne lever op til udseendet. Velosteren styrer præcist og har godt fat i underlaget med sine brede 215/40 R 18 dæk. Den lave dækprofil koster selvfølgelig lidt på komfortsiden, men det føles acceptabelt i en bil som denne.
Med et ydre, der bevidst provokerer og signalerer sport, og køreegenskaber, der matcher, kan det derfor undre, at Hyundai kun tilbyder Velosteren med en 1,6 liter benzinmotor med 140 hk.
Bevares, motoren er isoleret set en fin maskine, der trækker jævnt og kultiveret. Men parret med en egenvægt på 1300 kg er den altså ingen racer.
Det giver et vægt/effekt forhold på 9,3 kg/hk, og det er markant dårligere end en 30 år gammel VW Scirocco GTI, som nok er det nærmeste vi kommer en Veloster fra den periode.
Det hjælper heller ikke på oplevelsen, at motoren skal have mange omdrejninger for at levere både topeffekt og drejningsmoment. Her ville en turbo gøre underværker.
Som udgangspunkt kan jeg godt lide denne koreaner, og jeg ser frem til at prøve den med DCT gear (Double Clutch Transmission), mens jeg venter på en vildere motorversion.
(Foto: Ib Trebbien)
De nøgne fakta
|
Model |
Hyundai Veloster 1,6 ISG Style |
|
Type |
3-dørs 2+2 coupe |
|
Motor |
1591ccm benzinmotor, 4 cyl.,
140 hk / 103 kW ved 6.300 o/m,
166 Nm ved 4.850 o/m |
|
Transmission |
6 trins manuel gearkassse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson med krængningsstabilisator.
Bag: Forbundne svingarme |
|
Maks. hastighed |
201 kmt |
|
Acc. 0-100 |
9,7 sek. |
|
Forbrug v.
blandet kørsel |
16.9 km/l |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 1.520,- |
|
Pris fra |
Kr. 399.995,- plus levering (Comfort fra 339.995,-) |
|
Testet og fotograferet af Ib Trebbien
|