RCZ’eren er en ægte svingæder. (Foto: Ib Trebbien)
Man sidder lavt i en RCZ. Faktisk så lavt at man sidder og ser op til folk i biler som f.eks. Fiat 500. Man sidder også lavt i forhold til ruderns underkant, og det havde den uheldige bivirkning, at min Garmin GPS endte midt i synsfeltet, da jeg anbragte den i forruden, så den måtte jeg undvære i testperioden.
Bilen har et bagsæde, men det kan kun anvendes af børn under tre år, eller personer, der har fået amputeret begge ben under knæet.
Disse indvendinger glemmer man dog hurtigt, når musikken spiller. Musikken kom i dette tilfælde fra motoren. Lyden forstærkes via et sindrigt arrangement, så den ”spiller” herligt i kabinen, uden at forstyrre omgivelserne. Næsten som i gamle dage, når man nød Weber karburatorernes indsugningsbrøl.
| | | | | | Peugeot RCZ 200 hk (Foto: Ib Trebbien) |
RCZ’eren deler motor, gearkasse og undervognsspecifikationer med Peugeot 308 Gti. Men til forskel fra hatchback’en, der følger tidens fremherskende trend blandt Gti’er, og fører sig frem med opsætning, der hælder mere til komfort end sport, forholder det sig modsat med RCZ, der følger i hjulsporene fra den klassiske Gti.
Den opfører sig som en halvracer med kontant undervogn og et præcist styretøj, der giver føreren en tydelig feedback om underlagets beskaffenhed.
Resultatet er en bil der simpelthen er provokerende sjov. Den lokker hele tiden legebarnet frem i chaufføren. Hver eneste rundkørsel bliver en lækker svingkombination, der skal angribes, og man søger konstant efter små snoede omveje, hvor man kan nyde køreegenskaberne.
Den er upraktisk, uegnet som bybil og testbilen er i min hadefarve: sort.
Så konklusionen kan sammenfattes i et ord: waaauv!!
Profilen bringer mindelser om 50’ernes VW Karman Ghia, men det skind bedrager. (Foto: Ib Trebbien)
De nøgne fakta
|
Model |
Peugeot RCZ 200 hk |
|
Type |
2-dørs 2+2 coupe |
|
Motor |
1598 ccm benzinmotor med turbolader, 4 cyl. 200 hk / 147 kW ved 5500 o/m, 275 Nm ved 1700 o/m. |
|
Transmission |
6 trins manuel gearkassse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: Omvendt Pseudo McPherson med skruefjedre og hydrauliske støddæmpere. Bag: Compound aksel m. krængningsstabilisator og skruefjedre. |
|
Maks. hastighed |
237 kmt |
|
Acc. 0-100 |
7,5 sek. |
|
Officielt forbrug |
14,9 km/l ved blandet kørsel |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 2520,- |
|
Vejl. pris fra |
Kr. 499.990,- plus levering |
|
|