Og det skader da heller ikke at testbilen er lakeret i en frisk Satin Blue farve. Her scorer den lille japaner nogle billige point hos mig allerede inden, jeg har kørt en meter i bilen.
(Foto: Ib Trebbien)
Den knap 4 meter lange bil virker velpropotioneret, både ude og inde, men det er mig lidt af en gåde, hvorfor Toyota designerne holder fast i den massive hajfinne-trekant bag bageste siderude. Den forstyrrer udsynet når man bakker, og gør i mine øjne ikke noget specielt positivt for designet.
Man sidder forholdsvis tæt på det næsten lodrette instrumentpanel, og det tager lidt af rumfornemmelsen. Men designet er gennemtænkt, konsekvent udført og i tiltalende materialer. Her er blevet plads til både to handskerum i højre side og en pænt stor skærm til navigationsanlægget (som er ekstraudstyr og koster en bagatel af kr. 7.995,-).
Kabinen byder på gode pladsforhold både i første og anden række – med mindre man havner i midten på bagsædet, men sådan er det i de fleste biler. Splitbagsædets ryglæn kan justeres en smule, eller selvfølgelig nedfældes helt, så der bliver mere plads til bagagen.
Der hvor Verso’en virker mindre overbevisende er i teknikken, altså motor, transmission og undervogn.
Her i landet kan Verso S kun leveres med en 1,3 liter benzinmotor, og den virkede ikke overbevisende i testbilen. Den har sådan set kræfter nok, men den kræver mange omdrejninger, og i det aktuelle eksemplar præsterede den i perioder en ujævn motorgang, som om den ikke fik nok at leve af, specielt ved neutral speederfod.
Toyota har kompenseret for omdrejningsbehovet ved at parre motoren med en sekstrins gearkasse, med en kortbenet udveksling, så jeg gang på gang sad og ledte efter et syvende gear.
Verso’en står sådan set godt fast og styrer præcist. Men komforten ledte jeg forgæves efter. Undervognen er ikke fast, men hård, som om den kører med for højt dæktryk, hvad en ekstra kontrol bekræftede, at den ikke gjorde.
Den hårde undervogn i samspil med den ujævne motorgang er en bil, der opfører sig som om den hører til en klasse eller to lavere. Motorgangen var muligvis en fejl i testbilen, men den var svær at ignorere og var i høj grad med til at påvirke min bedømmelse af bilen.
Men fortvivl ikke. Toyota har et glimrende alternativ i den glemte Urban Cruiser – og den kan man få med en dieselmotor med væsentligt bedre moment til næsten samme pris.
(Foto: Ib Trebbien)
De nøgne fakta
|
Model |
Toyota Verso S 1,3 Dual VVT-i 6M/T2 |
|
Type |
5-dørs hatchback, 4 pladser |
|
Motor |
1329 ccm benzinmotor, 4 cyl., 99 hk ved 6.000 o/m, 125 Nm ved 4.000 o/m. |
|
Transmission |
6 trins manuel gearkasse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson. Bag: Torsionsaksel |
|
Maks. hastighed |
170 kmt |
|
Acc. 0-100 |
13,3 sek. |
|
Officielt forbrug v. blandet kørsel |
18,2 km/l |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 1.020,- |
|
Vejl. pris fra (T2) |
Kr. 225.995,- plus levering. |
|
|