Der var spænding til det sidste, hvor der blev byttet placeringer gennem hele dagen, hvor finalerne skulle køres.
Inden weekendens finaler havde Frederik Mortensen efter hans overraskende weekend på Sturup raceway to uger forinden, fået kæmpet sig op på en samlet andenplads i mesterskabet.
Denne placering måtte Frederik Mortensen lade overgå til den noget mere erfarende Michael Skipper, der kørte sig til en ganske flot anden plads i kvalifikationen.
Frederik Mortensen kæmpede en brag kamp med de 100 kg. point og succesballast han skulle have i raceren.
Det er første gang den unge racerkører har kørt med de 100 kg. hvorfor Frederik Mortensen skulle vænne sig til den noget tungere racer, som både mistede køreegenskaber, acceleration og nedbremsninger.
Udover den tunge bil var der naturligvis et stort pres på Frederik Mortensen, ikke mindst fra den unge kører selv, for ikke at ville skuffe sine sponsorer, familie og venner der var mødt op for at se ham kæmpe om DM podieplaceringerne.
Lørdagens 20 min. frie træning skulle gå med at få prøvet raceren af med de 100 kg. ekstra ballast, og der var her ikke nogen forventninger om at skulle være i toppen af træningstiderne.
Midt i det 27 mand store felt ville være fint.
Frederik Mortensen satte 12. hurtigste træningstid hvilket var yderst tilfredsstillende.
Søndag morgen var der kvalifikation, hvilket blev kørt på den kolde og glatte bane, men det var lige for alle, så det er her helt op til den enkelte chauffør at vise hvor dus han er med raceren.
Målet med kvalifikationen var helt klart for alle i teamet en top fem, men Frederik Mortensen kunne lige liste raceren op på en 12. plads.
Denne noget skuffende kvalifikation skulle lige sluges, her var langt op til pointene hvor Frederik Mortensen plejer at ligge i feltet, Ikke nok med at der er langt op til top fem, hvilket ville være nok til at holde podieplaceringen, men når der startes længere ned i feltet, er der ligeledes mere trafik og større risiko for uheld.
Den selvsikre unge Frederik Mortensen sagde at han nok skulle vise resten af feltet at de 100 kg, som blev døbt ”Fede Dorit” ikke skulle koste ham podieplaceringer denne weekend.
Frederik Mortensen med pokalen og Bronzemedaljen om halsen. |
Første løb startede i fint vejr lidt over middag, og Frederik Mortensen lavede en fantastisk start, og allerede efter første sving lå han på 8. pladsen, nu skulle der regnes, om hvem der var med i mesterskabspointene og hvem der ikke skulle kæmpes med.
Allerede på den første omgang fik den førende i mesterskabet Dennis Bannergård defekt gearkasse, hvilket jo kun byttede endnu mere om i mesterskabstillingen.
Alt i mens løbet blev kørt, blev der omgang for omgang givet instrukser over radioen til Frederik Mortensen hvem han skulle tage kampen op med og hvem han bare skulle lade kører.
Her skulle køres taktisk for ikke at miste yderligere point.
Løbet blev sluttet på en ganske flot 5. plads, hvilket gav en startplacering som nr. 4 til andet løb.
Andet løb blev en endnu større gyser, her skulle den unge Frederik Mortensen starte fra 4. pladsen, og en lidt presset start, hvor nerverne var på sit højeste, efter første sving måtte Frederik Mortensen nøjedes med en 6. plads, men efter en kampgejst, og hurtige og stabile tider, fik Frederik Mortensen overhalet den ene efter den anden og kunne slutte på en fornem 2. plads, med Michael Skipper på førstepladsen og Dennis Bannergård, Græsted på 3. pladsen.
Herefter sluttede den samlede stilling med Michael Skipper som Danmarksmester, hvilket var yderst velfortjent, Frederik Mortensen og Michael Skipper har sammen haft mange gode dyster i løbet af sæsonen, og den noget mere erfarende kører har hele sæsonen igennem ydet stor respekt for Frederik Mortensen.
Hele teamet med VW LUPO 1,6 GTI Cup raceren. Yderst til venstre Lars Mortensen, Fredensborg, Jacob Luxhøj, Horsens, Frederik Mortensen, Fredensborg, og Klaus Juhl Hansen, Roskilde.
At Michael Skipper løb med sejren var noget overraskende, idet han inden weekenden lå på en 3. plads i mesterskabet, og den førende Dennis Bannergård som har ført hele sæsonen, måtte jo udgå i første løb med en defekt gearkasse, men intet er afgjort førend sidste omgang er kørt.
Nogen gange vender heldet og denne gang til Michael Skippers fordel, hvilket også er en flot afslutning på en mangeårig racer karriere, Michael Skipper har valgt at hellige sig sin kone og barn.
At det igennem sæsonen har været tæt og hårdt race, ses også på antallet at løbsvindere henover sæsonen, har været hele 7 forskellige løbsvindere, heraf har Frederik Mortensen vundet de 3 gange, kun overgået af Jan Lausten med 4 førstepladser.
Michael Skipper har nappet to af sejrene, mens Dennis Bannergård endnu ikke har stået øverst på podiet., resterende førstepladser er fordelt på yderligere fem kørere.
Og held skal der også til for at vinde et mesterskab, Michael Skipper er kun udgået af to løb, Dennis Bannergård af tre løb. Og Frederik Mortensen er desværre udgået hele fire gange, to af gangene med afkørsler fra andre konkurrenter, og to andre gange med mekanisk defekt til de to første løb, hvor gearkassen røg i løb 1, og på daværende tidspunkt var teamet ikke i besiddelse af ekstra gearkasser. Disse manglende løb har desværre kostet Frederik Mortensen mesterskabet.
Ved bare at have fået en placering som nr. 10 i et af de udgåede løb havde Frederik Mortensen løbet med mesterskabet.
Og dårligste placering i 2011 sæsonen, har ved gennemførte løb været en 9. plads, og dette med en bukket bærearm.
Men omvendt er det jo godt at have noget at kæmpe for til næste sæson.
Nu begynder klargøring af raceren til næste sæson, og ikke mindst fortsætter Frederik Mortensen med både den fysiske og mentale træning henover vinteren, her er allerede planlagt deltagelse i 6 mountainbike løb her til vinter.
Med denne flotte placering i Danmarksmesterskabet ville Frederik Mortensen endnu engang takke sponsorer, frivillige mekanikere og hjælpere for en kanon sæson, og håber alle ville være med og der kommer nye til, til næste år.
Lamotek Presse
Læs mere om: Frederik MortensenPadborg Park09/10/11 - Padborg Park - 1600 Challenge - DM |