V8 Supercar 19/10/11
|
|
Jan Magnussen kører i den kommende weekend sæsonens sidste racerløb, når han i Australien er inviteret til at deltage i Australsk V8 Supercar i det stjernespækkede løb Gold Coast 600 ved Surfers Paradise. Løbet har de seneste år udviklet sig til et tilløbsstykke, hvor de normale kørere fra det australske mesterskab skal dele bil med en international topkører. Det betyder, at et væld af stjerner fra international motorsport er inviteret til Australien, hvor de skal køre de vilde biler på en snæver bybane omgivet af betonmure. |
Allerede inden løbets start er der dog lagt en dæmper på stemningen ved den store event. Indycar køreren Dan Wheldon, skulle have deltaget i løbet og hans tragiske ulykke og død har naturligvis berørt motorsportssamfundet og han kollegaer.
De 28 internationale kørere kommer fra Formel 1, Indycars, Le Mans, NASCAR m.m. og sammen med feltets normale kørere repræsenteres hele 13 nationer på startgridden, når første løb afvikles lørdag.
Jan Magnussen ved seneste optræden I Australsk V8 Supercar I 2003 (Foto: Christina Bergdahl)
Jan Magnussen har tidligere kørt et løb i den Australske V8 Supercar serie, da han i 2003 kørte det berømte Bathurst 1000 for Team Dynamik. Til Gold Coast 600 skal Jan Magnussen dele en Holden Commodore med mesteren fra 2005 Russell Ingall, som Jan Magnussen allerede kender aldeles godt, da de kørte mod hinanden i starten af karrieren i England i 1990’erne og siden har opbygget et godt venskab.
Den voldsomme bil, hvor den 5 liter store V8 motor yder op til 650 HK, kræver stor tilvænning, da den blandt andet er højrestyret og gearskift dermed uvant foregår med venstre hånd. Men kørerne tester onsdag på Queensland Raceway som forberedelse til løbet, der foregår på en bybane omkranset af betonmure, hvilket sidste år gav masser af sammenstød og action.
”Det er klart at Dans død berører os alle dybt. Det er forfærdeligt og han vil blive savnet af os alle herude. Mine varmeste tanker til hans familie og venner” siger Jan Magnussen fra Australien, der om det sportslige tilføjer. ”Jeg har ellers glædet mig vanvittigt til at komme ud og køre i de biler igen. Ikke mindst fordi bilerne nu har fået sekventielle gearkasser. Sidste gang var en af de største udfordringer, at sidde i den forkerte side af bilen og skifte gear med venstre hånd i en almindelig H-gearkasse. Det kræver mere tid i bilen at vænne sig til det, men det skulle gerne være bedre denne gang. Bilerne er bestemt nogle af de fedeste racerbiler at køre, så det skal nok blive sjovt. Løbene derude er altid meget tætte og ofte er flere biler dækket af nogle få tiendedele i kvalifikationen, så det bliver rigtig hård konkurrence. Ikke mindst fordi det også er en bunke vanvittigt dygtige kørere, der er inviteret derud. Men som altid er mine ambitioner skyhøje. Jeg tager ikke om på den anden side af kloden bare for at være med. Jeg er realistisk og ved det bliver svært, men vi går da efter et topresultat. Men ellers så må jeg jo tage det som den kæmpe oplevelse, som jeg er sikker på det bliver” slutter Jan Magnussen.
Den Holden Commodore Jan Magnussen skal dele med Russell Ingall ved Golden Coast 600 (Foto: Mark Horsburgh)
Første løb over 102 omgange, svarende til 300 kilometer, afvikles lørdag kl. 13.40 lokal tid, kl. 4.40 dansk tid. Andet løb, over samme distance, afvikles søndag samme tid.
Deltagerliste Gold Coast 600
|
# |
Kører |
Land |
Team |
Bil |
|
1 |
James Courtney/ ??? |
|
Toll Holden Racing Team |
Commodore VE II |
2 |
Garth Tander/Ryan Briscoe |
Australia |
Toll Holden Racing Team |
Commodore VE II |
3 |
Tony D’Alberto/Vitantonio Liuzzi |
Italy |
Wilson Security |
Falcon FG |
|
4 |
Alex Davison/Marc Lieb |
Germany |
IRWIN Racing |
Falcon FG |
5 |
Mark Winterbottom/Will Power |
Australia |
Orrcon Steel FPR |
Falcon FG |
6 |
Will Davison/Mika Salo |
Finland |
Trading Post FPR |
Falcon FG |
|
7 |
Todd Kelly/Richard Westbrook |
England |
Jack Daniel’s |
Commodore VE II |
8 |
Jason Bright/Stephane Sarrazin |
France |
Team BOC |
Commodore VE II |
9 |
Shane van Gisbergen/Emanuele Pirro |
Italy |
SP Tools |
Falcon FG |
|
11 |
Greg Murphy/Oliver Gavin |
England |
Pepsi Max Crew |
Commodore VE II |
12 |
Dean Fiore/Gianni Morbidelli |
Italy |
WesTrac Racing |
Falcon FG |
14 |
Jason Bargwanna/Tony Kanaan |
Brazil |
Jana Living |
Commodore VE II |
|
15 |
Rick Kelly/Jorg Bergmeister |
Germany |
Jack Daniel’s |
Commodore VE II |
16 |
David Reynolds/Alex Tagliani |
Canada |
Stratco |
Commodore VE II |
17 |
Steven Johnson/Dirk Mueller |
Germany |
Jim Beam Racing |
Falcon FG |
|
18 |
James Moffat/Joey Hand |
Usa |
Jim Beam Racing |
Falcon FG |
19 |
Jonathon Webb/Gil de Ferran |
Brazil |
Mother Energy Racing Team |
Falcon FG |
21 |
Karl Reindler/Fabrizio Giovanardi |
Italy |
Fair Dinkum Sheds |
Commodore VE II |
|
30 |
Warren Luff/Marino Franchitti |
Scotland |
Gulf Western Oil |
Commodore VE II |
33 |
Lee Holdsworth/Simon Pagenaud |
France |
Fujitsu Racing/GRM |
Commodore VE II |
34 |
Michael Caruso/Augusto Farfus |
Brazil |
Fujitsu Racing/GRM |
Commodore VE II |
|
39 |
Russell Ingall/Jan Magnussen |
Denmark |
Supercheap Auto |
Commodore VE II |
47 |
Tim Slade/Helio Castroneves |
Brazil |
Lucky 7 |
Falcon FG |
49 |
Steve Owen/Boris Said |
Usa |
VIP Petfoods |
Commodore VE II |
|
55 |
Paul Dumbrell/Christien Klien |
Austria |
The Bottle-O |
Falcon FG |
61 |
Fabian Coulthard/Patrick Long |
Usa |
Bundaberg Racing |
Commodore VE II |
88 |
Jamie Whincup/Sebastien Bourdais |
France |
TeamVodafone |
Commodore VE II |
|
888 |
Craig Lowndes/Andy Priaulx |
GB |
TeamVodafone |
Commodore VE II |
|
Læs mere om: Jan Magnussen |