Spænding om sejren var der faktist - den halve omgang det tog Vettel at komme forbi, da pole manden Hamilton faktisk lavede den bedste start. Jenson Button mente før løbet at han havde fordelen fremfor Vettel, ved at skulle starte som 3'er, bag Hamilton, i banens rene side. Men hvis han virkelig havde en fordel, var den ikke videre tydelig, for Vettel holdt fint på sin 2. plads.
Og ikke nok med det, Button måtte også lade et par Ferrari racere komme forbi på første omgang, på vej rundt i samme sving, hvor Vettel tog 1. pladsen fra Hamilton.
Webber derimod lavede en mere traditionel start og blev kørt lidt agterud af de andre. Det med starter er vist noget han skal træne lidt på her henover vinteren...
Men fra da Vettel kom i front, var løbet afgjort. Red Bull fløj henover asfalten og de andre kunne kæmpe om en 2. plads. Den var der tilgengæld mange der var interesserede i.
I sidste ende gik den til Lewis Hamilton, der fik en slags revanche efter flere halvsløje løb. Undervejs var han specielt presset af Mark Webber, som han kørte side om side med rundt på banen. En lang god duel, uden nogle grimme retningskift.
Jenson Button blev nr. 4, det kunne være blevet til mere. Men et dækskifte, der kunne have været en inspireret satsning blev til et mindre mareridt, da Rosberg kom foran i pitten.
Fernando Alonso blev nr. 5 og det kunne måske også have været bedre, hvis ikke han havde tilbragt rigtig mange omgange bag Felipe Massa, der igen viste ganske god fart i starten af løbet, men fadede i slutningen, igen!
Alonso lagde en smule pres på Button mod slutningen, men meldte så over radioen at han gav op. Måske manglede han brændstof, han stoppede i al fald kort efter målstregen og gik hjem.
Massa afsluttede denne middelmådige Ferrari dag med en 6. plads, foran Alguersuari i Toro Rosse, der snuppede 7. pladsen fra Rosberg på sidste omgang.
Men også Rosberg havde muligvis problemer med brændstoffet, han parkerede i al fald også kort efter mål og valgte en lille hyggelig gåtur hjem fra arbejde.
På 9. pladsen kom Buemi, der dermed gjorde det hele til en god dag for Toro Rosso. Paul di Resta hentede 10. pladsen i sin Force India.
Vi fik også en Safety Car på banen, men den fik ikke den store betydning. Vettel fik selvfølgelig fjernet sit forspring, men var ret hurtig til at folde det ud igen.
SC'en skyldtes et sammenstød mellem Schumacher og Petrov. Schumacher passede sit arbejde og fulgte asfalten rundt igennem et sving, da Petrov valgte at bruge en Mercedes F1 racer som bremseklods. Og så var uheldet alligevel ikke værre. Petrov kunne selv køre i pit, mens Schumacher der havde fået ødelagt bagdelen måtte opgive at gøre det samme. Tilgengæld var der en hel del rengøring på banen for at fjerne små skarpe kulfiber dele, så de ikke kunne flænse uskyldige Pirelli dæk.
Alt i alt, udramatisk løb, en klar vinder og sådan set kunne de godt droppe de sidste par løb, uden at det ville gøre meget. Red Bull er bare overlegne, vi håber på bedre tider i 2012.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Yeongam16/10/11 - Yeongam - Formel 1 - FIA F1 |