Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Biltest

Biltest: Magtfuld fransk løve

Biltest 
15/10/11 

GT’eren er topmodellen i Peugeot’s 508 serie. Den har den mest magfulde motor og den mest omfattende udstyrspakke.
 


(Foto: Ib Trebbien)

Udefra genkendes modellen på det sorte kølergitter med et lille GT emblem, dobbelt udstødning og særlige fælge.


(Foto: Ib Trebbien)

Et hurtigt kig ned ad udstyrslisten afslører dog at testbilens læderstue er ekstraudstyr. Ellers er det stor set kun retningsbestemt Bi-Zenon forlygter, 18 tommer fælge med dæktrykssensor, navigationsanklæg og Headup display, der adskiller GT’en fra Allure versionerne i denne sammenhæng.


(Foto: Ib Trebbien)

Headup displayet ligner måske en gimmick, men det er faktisk en rigtig god løsning. Man har speedometer, info om cruise kontrollen og beskeder fra navigationsanlægget lige i synsfeltet hele tiden.


(Foto: Ib Trebbien)

Motoren er en 2,2 liter turbodiesel, der yder 204 hk på tippen og har et drejningsmoment på 450 Nm. Kombineret med en 6 trins automatisk gearkasse, som er eneste valgmulighed, rækker det til at sende den store GT’er fra 0 til 100 kmt på respektable 8,2 sekunder. Kræfterne leveres tyst og effektivt. Her er hverken bulder eller sug i maven. Man mærker ikke rigtigt, at den spiller med musklerne. Diskretion er som bekendt en æressag.


(Foto: Ib Trebbien)

Forhjulsophænget i GT modellen har fået dobbelte wishbones i modsætning til de øvrige modellers Pseudo McPherson ophæng. Det er muligvis derfor, at ganske tunge (1736 kg køreklar) bil styrer så præcist på sine 18 tommer hjul, selv på en lettere ujævn sognevej.


(Foto: Ib Trebbien)

Alligevel er GT emblemet på fronten lidt misvisende. GT står for Grand Touring og forbindes traditionelt med noget sportsligt. Men denne GT er ingen racer, men mere en motorstærk og velkørende firmabil med et anstrøg af luksus.


(Foto: Ib Trebbien)

Det er en bil, man let finder sig tilrette i. Men der er andre charmerende løver i 508 flokken, som kan næsten det samme til færre penge, så valget er ikke så ligetil endda.


(Foto: Ib Trebbien)

De nøgne fakta

Model Peugeot 508 GT
Type 4-dørs sedan, 5 pladser
Motor 2179 ccm dieselmotor, turbo, 4 cyl.,
204 hk ved 3.500 o/m,
450 Nm ved 2.000 o/m.
Transmission 6 trins automatisk gearkasse, forhjulstræk
Undervogn For: Dobbelt wishbone Bag: Multilink
Maks. hastighed 234 kmt
Acc. 0-100 8,2 sek.
Officielt forbrug v. blandet kørsel 17,5km/l
Årlig grøn afgift Kr. 3.860,-
Pris fra Kr. 563.990,- plus levering.


(Foto: Ib Trebbien)