At blive verdensmester i Formel 1 kræver en anselig bunke talent - at blive det mere end gang, kræver endnu mere talent. Ingen tvivl om at Vettel har rigeligt med talent. Som sagerne nu står nu kræver det dog også et særligt talent at undgå at blive verdensmester. Hvis det skal undgåes, skal Vettel ikke have flere point i år. Det vil altså kræve at bilen bliver dårlig, eller Vettel begynder at køre med fødderne på rattet og hænderne på pedalerne. Samtidig kræver det så også at Button vinder alle løb!
Sagt på en kortere måde: Vettel er de facto verdensmester - og med 10 sejre i år, kan ingen vel være uenig i, at det er fortjent. Kedeligt har VM kampen været, men resultatet kan ikke anfægtes.
Mens VM kampen aldrig rigtig har været spændende i år, har vi dog flere gange været velsignet med spændende løb. Singapore var bare ikke et af dem.
Jenson Button satte sig hurtigt på 2. pladsen og der blev han. I de sidste omgange satte han et angreb ind på Vettel, men han var for langt efter ham og angrebet kom for sent. Generelt var mulighederne for hvad der kunne ske, mere spændende, end det der faktisk skete på banen.
Webber tog en 3. plads efter et par dueller med Alonso - som han dog passerede uden de store problemer. DRS gav store fordele til den overhalende i Singapore. Webber startede ellers skidt med at miste et par placeringer. Sådan har billedet været hele året, at australieren simpelthen laver elendige starter - flere gange har det kostet i resultatet, og enkelte kunne der endda have været forhåbninger om at han kunne have kæmpet mod Vettel, men aldrig fik chancen, fordi han missede starten.
Alonso kom ind på en 4. plads - bedre var bilen bare ikke. Hamilton blev nr. 5 efter at have skabt lidt drama undervejs. Ganske tidligt i løbet lå den iltre unge englænder bag Massa og ville gerne forbi. Men Massa havde indersporet og holdt sin linje, mens Hamilton drejede ind for tidligt. Masssa punkterede og måtte trille rundt. Hamilton måtte have skiftet næsen - og fik senere en velfortjent straf og måtte trille en tur igennem pitten.
At Hamilton alligevel kunne ende på en 5. plads fortæller en hel del om mandens talent for at køre ræs, men også om hvor let det egentlig var med en hurtigere bil i DRS zonen.
På 6. pladsen finder vi resultatets positive overraskelse: Di Resta. Den unge skotte havde valgt at starte på de bløde dæk, fremfor de superbløde. Det betød at han kørte en helt anden pitstrategi end alle andre - og det lykkedes altså for ham at placere sig på en fornem 6. plads.
Rosberg på 7. pladsen var den enlige Mercedes der gennemførte. Schumacher der ellers havde vist gode takter, lavede en brøler da han kørte bag en Sauber, og brugte den som rampe og fortsatte ind i barrieren. Det fremprovokerede dagens eneste SC periode.
Mercedes virker stadig til at de trives bedst i starten af løbet, og mod slutningen der kan de i bedste fald holde deres placering.
Adrian Sutil fik med en 8. plads sat punktum for en særdeles god dag for Force India, der med en 6. og en 8. plads præsterede bedre end Mercedes og Renault - de andre teams der kunne være det femtebedste i F1.
Efter Hamiltons påkørsel af Massa, så man ikke meget mere til brasilianeren, der dog endte på 9. pladsen. At blive sat tilbage og så lave et comeback har aldrig været en disciplin Massa har været god til.
Sidste point gik til Perez i Sauber, som er netop en af dem, der nævnes som mulig afløser for Massa, når dennes kontrakt udløber med udgangen af 2012.
Mere at sige om det løb? Næ... det er vist bedst at glemme det, og bare huske de gode løb fra 2011.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Marina Bay Street Circuit25/09/11 - Marina Bay Street Circuit - Formel 1 - FIA F1 |