- Allerede inden VM-stævnet i italienske Sarno var der sket en kraftig udvælgelse blandt kandidaterne, oplyser far og teamchef Erik Sørensen. - I al beskedenhed smuttede Christian gennem det indledende nåleøje med baggrund i DM-titlen. Hertil kommer de indkørte internationale 2011-resultater i Tony Kart Racing Team samt i det tyske mesterskab (DKM).
VM i KF2 omfattede 94 kørere fra 22 forskellige nationer - fordelt på: Nord- og Sydamerika, Asien og Europa.
Christian Sørensen (t.v.) blev fejret på VM-sejrspodiet sammen med italienerne: Loris Spinelli og Antonio Giovinazzi. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
- Jeg har tidligere kørt på Sarno-banen lidt uden for Napoli, supplerer Christian Sørensen. - Banen passer meget godt til min kørestil, og er blandt Europas længste og hurtigste. Hver baneomgang (1.699 m.) kører vi på lidt over et minut, hvilket svarer til en gennemsnitshastighed på 93 km/t, hvor det lidt mere normale er først i firserne. Dette stiller krav til gearingen således, at man ikke kører alt for langt med top-omdrejninger på motoren.
I den indledende tidtagning var Christian Sørensen syvendehurtigst, og skulle derfor frontstarte i kvalifikationsheatene.
- Selv ikke på banen i Sarno er der plads til 92 kørere på samme tid, fortsætter Erik Sørensen. - Dette ville iøvrigt skabe alt for mange gul flags-zoner, hvor kørerne ikke har lov til at overhale. Derfor bliver startfeltet splittet i 6 grupper, som dyster gruppevis dyster mod hinanden.
Christian Sørensen gik til makronerne i VM-finalen på Sarno-kartbanen i Italien. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
- I kvalifikationen gjaldt det om at komme over målstregen uden at score bommerter, konstaterer Christian Sørensen. - Projektet blev klaret med placeringerne: 2-3-3-4-6, og jeg skulle derfor starte som firer i pre-finalen, hvor til kun de 34 hurtigste fightede videre om VM-medaljerne. Pre-finalen giver kørerne mulighed for at kompensere for et dårligt kvalifikationsheat således, at selve finalen kan blive afviklet på fair vilkår.
Afviklingen i Sarno blev klaret under ideelle vejrbetingelser. Med tørvejr og en dagstemperatur omkring 30 grader blev der hurtigt etableret et gummilag i idealsporet.
- Hjulenes gummi står bedst fast på gummi i forhold til asfalt, forklarer Christian Sørensen. - Dette fik jeg at mærke i pre-finalen, hvor de næsten obligatoriske sammenstød på første omgang udløste en periode med SLOW SPEED. Her hang gokarten næsten fast i underlaget, da racet blev givet frit igen. Jeg faldt derfor tilbage til en syver, som også var startplaceringen til finalen.
Christian Sørensen har fremvist en stejlt stigende formkurve i 2011-sæsonen. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
- Selvtilliden var alligevel pænt i top for Christian, oplyser Erik Sørensen. - Han præsterede andenhurtigste omgangstid med 8 hundrededele sekunder op til den hurtigste.
Finalen udviklede sig hurtigt til en dansk musketer-fight mod 4 italienske kørere. Christian Sørensen kørte sig hurtigt op som treer, og halede efterhånden ind på toeren: Antonio Giovinazzi.
- Italieneren lavede nogle små kørerfejl på andensidste omgang, afslutter Christan Sørensen. - Jeg fik derfor gode muligheder for at smutte forbi, og jeg kørte over målstregen som toer. VM-vinderen: Loris Spinelli startede som etter, og kunne derfor ikke indhentes. Italieneren havde desuden en lille ekstra fordel af, at hans kartingteam har Sarno som hjemmebane, hvilket dog ikke skal pille ved sydeuropæerens flotte resultat.
Christian Sørensen kørte kontrolleret og med god speed under VM-løbsweekenden i Italien. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Christian Sørensen var naturligt rævestolt af sin nye titel som vice-verdensmester, som blev hjemkørt i samarbejde med Tony Kart. Resultatet er ekstraordinært i rookie-sæsonen for sydvestjyden, som har fightet flot gennem hele 2011-sæsonen.
Kartingteam Christian Sørensen Åge Keseler Kirketerp Læs mere om: Christian SørensenDansk karting-mesterskab til Christian Sørensen |