Momarken er en tidligere EM-bane, som ligger i forbindelse med en travbane, hvilket borger for en meget høj vedligeholdelsesstandard banen på banen, men også de omkringliggende arealer. Folkene omkring banen er meget engagerede og professionelle, hvilket gav sig tydeligt til kende under afviklingen af løbet.
Målet med weekendens løb var helt klart : en sejr i klassen, som kunne sikre teamet en foreløbig førsteplads i den samlede cup.
Dette skulle vise sig at blive sværere end først antaget.
Tidligt fredag morgen gik turen mod Norge, og vel ankommet til motorstadiet stod aftenen på den obligatoriske gåtur og inspektion af banens beskaffenhed, og efter at mørket havde sænket sig bød den arrangerende klub på fællesspisning og hyggeligt samvær for de deltagere, som kører den fulde løbsserie.
Saxo'en klar til indsats (Foto: [fotomortensenrallycross])
Lørdag formiddag afvikledes en afdeling af Norges-cuppen, hvilket gav en god mulighed for at følge hvordan banens beskaffenhed ændrede sig, studere linjer og teknikker, og samtidig se en masse intens race, hvor der bestemt ikke gives ved dørene.
Efter dette var det endelig tid til træning og tidstagning, som resulterede i 6. hurtigste tid i klassen.
Søndag morgen var teamet tidligt i gang, og holdt som første bil klar til warm-up, men blev desværre mødt af slukørede arrangører. Et massivt regnvejr havde meldt sin ankomst i løbet af natten, og fortsatte ud på morgenen. Der var så meget vand på banen, at det ikke var muligt at køre på den. Hele startstykket var dækket af 20-25 cm vand, og de to lange grussving stod begge under 10 cm vand i over 3 meters bredde. Warmup og første heatrunde måtte aflyses, og stemningen i ryttergården var på lavpunktet, men vejrudsigten holdt heldigvis og opklaringen kom som lovet, og arrangørerne kæmpede nu en kamp mod vandet. Slamsugere, traktorer, lastbiler og en kæmpe gummiged var i fuld gang, og efter 3 kvarters intenst og effektivt arbejde kunne banen meldes klar til brug. Meget imponerende indsats af alle involverede.
Resten af dagens løb kunne nu afvikles efter tidsplanen, dog kun med to heat, som begge var tællende til finalerne.
Første heat resulterede i en 8. plads i klassen, men et forkert dækvalg i andet heat betød en finaleplads som nummer 4 i B-finalen, men efter intens kamp endte B-finalen desværre med den altid utaknemmelige 3. plads, som betød at dagen var slut for Mortensen Rallycross.
Løbet blev vundet af lokale Robin Bakke Andresen, som sidste år sluttede som bronzevinder i cuppen, foran litauiske Vaidas Navickas, som fører NEZ 1600 klassen med 11 point ned til Søren Mortensen inden finalen i Danmark.
”Jeg er selvfølgelig skuffet over resultatet, men vores kamp er ikke slut. Vi kan stadig nå guldmedaljen samlet.”, lyder det fra Søren Mortensen efter at den værste bitterhed har lagt sig.
Der er ikke den store forskel på sommeren i Norge og Danmark (Foto: [fotomortensenrallycross])
”Det havde bestemt været sjovest at kunne komme til finalen i Danmark som samlet etter, men sådan gik det desværre ikke, men vi vil kæmpe hele vejen til målflaget.”
Bilen er i skrivende stund under klargøring til finalen, som køres førstkommende weekend 17-18 september på Nysum-banen ved Hobro.
”Vi er ved at gå bilen grundigt efter i sømmene, og håber på at vi kan finde noget mere power i motoren, så vi sikre os guldet.”
Stilling i NEZ 1600 inden finaleløbet :
|
1 |
Vaidas Navickas |
444 |
Skoda Fabia |
LIT |
54 |
|
2 |
Søren Mortensen |
495 |
Citroën Saxo |
DEN |
43 |
3 |
Vainus Zulys |
477 |
VW Polo |
LIT |
37 |
4 |
Tatiana Eliseeva |
416 |
Lada Samara |
RUS |
35 |
|
5 |
Robin Bakke Andresen |
403 |
Opel Corsa |
NOR |
33 |
6 |
Reinis Safonovs |
404 |
VW Polo |
LAT |
32 |
7 |
Laurynas Dirzininkas |
424 |
Lada 2108 |
LIT |
30 |
|
8 |
Jonas Skaaning |
460 |
Honda Civic |
DEN |
18 |
9 |
Arvo Kask |
407 |
VW Golf |
EST |
17 |
10 |
Janno Ligur |
408 |
Lada Samara |
EST |
16 |
|
Michael Schnor / Mortensen Rallycross Læs mere om: Søren Mortensen |