Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Yokohama 2000

Ren optur i bakkerne

Yokohama 2000 
17/09/11 

Det blev den perfekte weekend for den mesterskabsførende Steffen Larsen, Ishøj ved 6. afdeling af Yokohama 2000 Cup på Ring Djursland.
 

Før weekenden var mesterskabsføringen på 3 point efter en uhyre tæt sæson hidtil. De foregående weekender har været ping pong i pointstillingen mellem Steffen og Lasse Rolighed.

Lørdag formiddag skulle træningen køres, hvilket blev en god start på weekenden. Den hvide Peugeot 307 med nummer 3 på siden kørte næsthurtigste tid efter blot 6 omgange på banen. Steffen har altid været glad for at køre banen, hvilket er vigtigt. Nogle kørere elsker den, mens andre hader den. Og det kan tydeligt aflæses på omgangstiderne.

”Jeg kender banen rigtig godt, så jeg skulle bare ud og se, om bilen opførte sig korrekt på banen, og forsøgte slet ikke at presse den,” fortæller Steffen. Lørdag eftermiddag var det tid til kvalifikationen. Og her gentog han kunststykket ved at sætte pole position efter blot 5 omgange. Efter yderligere 5 omgange blev omgangen næsten kopieret. 18/1000 dele var forskellen mellem de 2 omgangstider. Så det var ikke bare en superomgang, men en konstant fart i bilen.

Da da uddeles point til de 3 første i kvalifikationen, kunne 3 point sættes på kontoen. Med nærmeste mesterskabskonkurrent startende toer, blev det kun til 1 point reelt plus i mesterskabskampen.

Søndag morgen skulle første heat køres. Efter en tør lørdag, var vejret skiftet henover natten, så det var en regnvåd bane som mødte kørerne. Derfor valgte Steffen at starte på regnvejrs dæk, for at være på den sikre side. Dette kunne også ses på omgangstiderne som var ca 3,5 sekunder langsommere end lørdagstiderne.

Starten forløb perfekt og den hvide Peugeot 307 med nummer 3 på siden trak hurtigt fra forfølgerne. I det hele taget var heat 1 rimelig begivenhedsløst for Steffen, som efter 13 omgange på den kuperede bane kunne køre over målstregen med små 2 sekunders forspring til Lasse Rolighed.

Derved kom føringen i mesterskabet op på 7 point, da 1. pladsen giver 3 point mere end 2. pladsen.


Steffen Larsen tidligere på året
(Foto: Motorsporten.dk)

”Løb 1 var stille og rolig for mig, ” udtaler Steffen og fortsætter

”Jeg får en god start, og får slået et hul ned til forfølgerne, så jeg kan køre mere forsigtigt i resten at heatet. Der er ikke så meget andet at sige om det heat.”

Søndag eftermiddag var det tid til heat 2. Steffen Larsen skulle starte fra 5. position på startgridden, men kommer fantastisk rundt på 1. omgang, og er allerede oppe på 2. pladsen, da bilerne har fuldført 1. omgang. Herefter gik jagten ind på løbets førende, Michael Markussen. Dette skulle dog kun holde indtil senere på 2. omgang, hvor Steffen smutter forbi og tager 1. pladsen. Herefter opbygger han en føring på hele 3 sekunder op, hvor han også kørte løbets hurtigste omgang, som kun var 1/10. dele langsommere end kvalifikationsomgangen. På de sidste omgange slapper han lidt mere af, så forskellen i mål var lige under 2 sekunder. ”Starten i heat 2 forløb rigtig godt, ”opsummerer Steffen men fortsætter

”Dog var det lige ved at være lidt spændende 1. gang at vi kom ned igennem Skoven. En forankørende bremser tidligere end jeg regnede med, så jeg måtte op og stå på bremsen og var lige ved at spinne rundt. Men heldigvis kunne jeg fange bilen igen selvom den var delvis inde over græsset, og kunne komme videre uden at have kontakt. Efter at jeg kom forbi Markussen på 2. omgang, kunne jeg køre den sikkert i mål.”

Endnu 20 gode point er rullet ind på kontoen, mens mesterskabsføringen er udbygget til hele 10 point. Den hidtil største føring denne sæson, i det ellers meget tætte mesterskab.

”Selvfølgelig er en føring på 10 point rigtig godt, men der er stadig mange point at køre om. Så der skal ikke gå noget galt hverken på Sturup eller til finaleløbet på Padborg Park” slutter Steffen.

På trods af 10 points føring i mesterskabet, og 39 point ned til 3. pladsen, er intet dog afgjort. Dog er pointafstanden ned til 4. pladsen så stor, at en medalje er sikret under alle omstændigheder.

24-25. september drager Yokohama 2000 Cup til Sturup Raceway i Sverige hvor 7. og næstsidste afdeling skal køres. En bane som Steffen Larsen bl.a. kender tilbage fra dagene i Clio Cuppen før hans deltagelse i Gruppe N mesterskabet.

Løbet er samtidig en god mulighed for de sjællandske racerfans, til at komme ud og se ræs på en bane tættere på end de jyske. Sturup ligger ca. 45 minutters kørsel fra Københavns Lufthavn, lidt øst for Malmø. Udover Yokohama 2000 Cup kommer der også Yokohama 1600 Challenge, Formel Ford samt Tegee-Dan Clio Cup, så der bliver rigeligt med ræs at kigge på.

Team Low Budget


Læs mere om:
  • Steffen Larsen
  • Team Low Budget
  • Ring Djursland
  • 11/09/11 - Ring Djursland - Yokohama 2000 - DM
  •