Torsdag var det lille team kørt fra Thisted til Thunder Valley lidt syd for Helsingborg for at køre næstsidste afdeling af mesterskabet i Peugeot Spider Cup. Det var også et gensyn med banen, som Lasse havde kørt på for seks-syv år siden i formel-bilen. ”Der var sket nogle ændringer omkring banen, men ellers var det et glædeligt gensyn.
Under træningen kom der slet ikke fart i bilen efter Lasses mening. Han var godt nok næsthurtigst, men der var hele to sekunder op til rivalen om mesterskabstitlen, så det gav panderynker. Da der ikke var tid nok til at lave større ændringer inden kvalifikationen, var den resulterende tredjeplads ikke uventet.
Ring Knutstorp er udfordrende (Foto: Gripping Media)
”Jeg har aldrig været god til tidtagning, men det gør det slet ikke lettere, når bilen så tillige er for langsom, men det må vi kigge på nu”. Problemet lå ikke i bilens hastighed på de lige stykker, men svinghastighederne. Derfor gik resten af eftermiddagen med at gennemgå undervognens indstillinger i detaljer og få alting justeret på plads. Desværre var der ikke mulighed for at teste ændringerne, da banen ikke må bruges til den slags udenfor den afsatte træningstid.
Det var derfor med en smule spænding, at Lasse rullede ud til start i første heat lørdag formiddag. Bilen viste sig at være blevet en smule bedre, men der manglede stadig lidt i at være fuldt konkurrencedygtig, så der måtte arbejdes hårdt for at holde tredjepladsen, der var under konstant angreb fra sidste års verdensmester i Formel Ford, Dennis Lind. Gennem ti omgange udkæmpede de to kørere en flot duel, hvor der blev kæmpet om hver eneste meter og sving. På elvte omgang bremsede Dennis nogle få meter senere end Lasse for enden af langsiden og gik forbi for at jagte de to førende biler.
Bulemanden i tidtagningen (Foto: Gripping Media)
Det var tilfældigvis også de to værste konkurrenter til mesterskabstitlen, som lå og kæmpede længere fremme, men da Rasmus Wendelboe blev idømt en Drive Through og dermed faldt tilbage i feltet, var vejen fri for et angreb fra Dennis på den førende Allan Olsen. På sidste omgang fil Allan Olsen mekanisk defekt og kunne ikke holde Dennis bag sig.
”Set fra min plads var det næsten perfekt. Dennis er ingen trussel i mesterskabet, så når han snupper førstepladsen, tager han tre point fra Allan, som dermed kun vinder to point i forhold til mig”, smiler Lasse. Pausen blev brugt til lidt finjustering af undervognen, og så var man klar til dagens sidste heat.
”Jeg fik en kanonstart og røg sammen med Henrik Jansen frem mellem Dennis og Allan, men så var en anden bil foran, der ikke var kommet af sted. Hvis jeg gik til venstre ville jeg presse Jansen ud i barrieren. Jeg kunne helt teoretisk også bremse, men det ligger nok ikke til en racerkører, så jeg satsede på, at der var plads mellem bilen foran og barrieren til højre. Jeg kom igennem uden en skramme, men havde der været en tændstik, så var den blusset op”
De sidste justeringer på bilen havde givet det fornødne greb, så nu kunne der også køres stærkt i svingene. Alligevel lykkedes det Rasmus Wendelboe at arbejde sig helt frem til bagerste kofanger lægge pres på Bulemanden. På tiende omgang var det igen en meget sen bremsemanøvre, der pressede den unge kører forbi Lasse, som straks gik til angreb for at få sin førsteplads tilbage. Det lykkedes ikke, og Rasmus Wendelboe kunne fejre sin første sejr.
Pokaler, blomster og en god chance for en guldmedalje næste gang (Foto: Gripping Media)
”Jeg er dybt imponeret over de to unge knægte. De kører så flot og fair, så det er en fornøjelse. De kører mindst på samme niveau som Jansen og Olsen, der har mange års erfaring, og vi kan bare lave noget herrerace hver eneste gang”
Sidste afdeling i mesterskabet køres den 8. oktober på Padborg Park, og der er lagt op til et brag af en finale. Allan Olsen fører bruttotabellen med 186 point foran Lasse Bulemand med 184 og Rasmus Wendelboe med 155 point. Dette er imidlertid ikke det retvisende billede, da alle kørere skal smide de to dårligste resultater væk, og så bliver det for alvor spændende. Allan Olsen fastholder føringen med 165 point, mens bulemanden lander på 160. Overraskelsen er Rasmus, der er udgået to gange og dermed skal smide to nul-scorer væk, så han står stadig med 155 point. Kampen kommer derfor til at stå mellem disse tre kørere, som frem til løbet nok vil bruge en time eller to ekstra på at kontrollere alting en ekstra gang.
Gripping Media ApS Læs mere om: Lasse JakobsenRing Knutstorp10/09/11 - Ring Knutstorp - 207 Spider Cup DK - DM |