Og den nøjes ikke med at ligne. Den udfordrer også med en fremragende komfort, fine køreegenskaber og god plads.
Når jeg hentyder til forgængeren, tænker jeg på 407 modellen, men faktisk afløser 508 også den større 609, så der er er forklaring på vokseværket.
Og det er faktisk indvendigt, og især ved bagsædet, at man tydeligst mærker, at modellen er gået et nummer op. Samme bagsæde er udstyret med split-ryglæn, som kan nedfældes som i en stationcar, hvis man har brug for at udvide bagagerummet, og bagsædepassagererne har deres eget betjeningspanel til airconditionanlægget.
Testbilen var en Allure version, og det dækker over næsthøjeste udstyrsniveau, hvor der ikke er sparet på luksusen. Her faldt jeg pladask for ”Open and Go” systemet, som gør det muligt at åbne og låse bilen blot ved at røre håndtaget let. Her der det slut med at stå og fumle med fjernbetjeningen. Herudover betyder Allure blandt andet 17 tommer alufælge og dellæder i kabinen.
Når vi er ved de små glæder, så konstaterere jeg også med tilfredshed, at kopholderne popper ud fra instrumentbordet og er placerede lige foran friskluftdyserne, så jeg kunne holde min Ramløse kold.
Affjedringskomforten er i top. Mindre ujævnheder bliver opsuget af undervognen, der dog ikke er blevet så blød, at det går ud over præcisionen. Trods sin størrelse er 508 stadig en fornøjelse på en snoet sognevej.
Jeg var på forhånd lidt skeptisk, da jeg så, at testbilen ”kun” var bestykket med en 1,6 liter benzinmotor. Godt nok samme turbomotor, som tidligere har imponeret mig i biler som Citroën DS3 og Mini Cooper. Men det er jo også biler i en noget andet størrelse.
Min skepsis blev dog hurtigt gjort til skamme. Motoren flytter den større 508’er med samme overlegenhed og smidighed, som de små fætre. Her er både kræfter til et kvikt afsæt og seje mellemaccelerationer. Jeg kørte omkring 15 km/l, og hovedparten foregik på motorvej, og det er da ganske pænt for en benzinbil i den størrelse.
Er der da slet ikke noget, som jeg kan kritisere? Jo, men det er mere på det principielle plan. Jeg kan ikke li’ sorte biler, uanset størrelse og form, og jeg mener at sedan formen generelt er udtryk for et upraktisk og forældet design. Men Peugeot 508 findes også som stationcar, og den vender jeg tilbage til en anden gang.
| | | | | | Peugeot 508 1,6 THP Allure (Foto: Ib Trebbien) |
De nøgne fakta:
|
Model |
Peugeot 508 1,6 THP Allure |
|
Type |
4-dørs sedan, 5 pladser |
|
Motor |
1598 ccm benzinmotor med turbo, 4 cyl., 156 hk ved 6.000 o/m, 240 Nm ved 1.400 o/m. |
|
Transmission |
6 trins manuel gearkasse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: Pseudo McPherson, Bag: Multilink |
|
Maks. hastighed |
222 kmt |
|
Acc. 0-100 |
8,6 sek. |
|
Officielt forbrug |
16,1 km/l. ved blandet kørsel |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 2.020,- |
|
Kampagnepris fra |
Kr. 383.990,- plus levering. |
|
|