Biltest 05/09/11
|
|
Jeg vidste det jo egentlig godt. Jeg havde bare fortrængt det. En Sport Tourer er ikke sportsversionen af en Renault model, men derimod en stationcar.
En Renault Clio Sports Tourer står på samme undervogn som den almindelige Clio, men har lagt sig 20 cm ud bag baghjulene. |
20 cm lyder måske ikke af meget, men det gør Sport Tourer Clio’en til en af de store stationcar’er i den lille melleklasse, hvor den hårdeste konkurrent er Skoda Fabia. På papiret har Fabia’en et større bagagerum, men i praksis er Clio’en mere end en match i rummelighedskampen fordi den har lidt mere plads til en barnevogn mellem hjulkasserne.
Testbilen var bestykket med Renault 75 hk dieselmotor. Den kører officielt 25 km/l. Det nåede jeg ikke, da godt halvdelen af testen foregik på motorvej, hvor cruise kontrollen var indstillet på 130 km/t. Men næsten 19 km/l er nu heller ikke så dårligt under de forhold.
75 hk lyder måske ikke så imponerende, men det retter et moment på 180 Nm allerede ved 1750 o/m op på. Clio’en følger uden besvær trafikstrømmen ved lovlige danske hastigheder, men den er selvfølgelig ingen accelerationsbombe.
Den er en gedigen, rummelig arbejdshest med god komfort og entydige køreegenskaber.
På et enkelt punkt falder den dog lidt igennem. Plastmatrialerne i interiøret ligner……nå ja, plastic. Endda af den hårde billige slags, og designet virker lidt bedaget og kedeligt.
Det glemmer man dog fuldstændigt når man ser de aktuelle kampagnepriser. Fra en pris der engang lå på den forkerte side af kr. 200.00 er man nu nede på kr. 156.900 for den aktuelle testbil. Det gør en Clio Sport Tourer til et særdeles attraktivt køb lige nu.
| | | | | | Renault Clio Sport Tourer 1,5 dCi Expression (Foto: Ib Trebbien) |
De nøgne fakta:
|
Model |
Renault Clio Sport Tourer 1,5 dCi Expression |
|
Type |
5-dørs stationcar, 5 pladser |
|
Motor |
1461 ccm diesemotor, 4 cyl., 75 hk ved 3.750 o/m, 180 Nm ved 1.750 o/m. |
|
Transmission |
5 trins manuel gearkasse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson, Bag: Compoundaksel |
|
Maks. hastighed |
165 kmt |
|
Acc. 0-100 |
15,2 sek. |
|
Officielt forbrug |
25,0 km/l. ved blandet kørsel |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 1.320,- |
|
Pris fra |
Kr. 156.900,- plus levering. |
|
|