Fra sæsonstarten har Lasse Bulemand Jakobsen stille og roligt fået kørt sig i form og ændret sin beskedne åbningskommentar fra: ”Det er jo bare lidt for sjov” til: ”Man skulle jo være et skarn, hvis man ikke gik efter at komme forrest”. Baggrunden for den sidste tilføjelse kom umiddelbart før løbet, da man opdagede, at de point, der var blevet uddelt ved forårets løb i Sverige, ikke måtte tælles med. Det betød, at Bulemanden fik ’foræret’ 33 point og lå dermed kun femten point efter den førende kører i klassen.
Med årets største felt til start blev den frie træning afviklet lørdag morgen og med næsten et sekund ned til nærmeste forfølger, så det godt ud inden der to timer senere skulle køres tidtagning. Med de skiftende vejrforhold var det nødvendigt hele tiden at holde øje med de nyeste vejrprognoser og vejret udenfor teltet, så man kunne få de sidste justeringer gjort, inden det gjaldt. Samtlige kørere har med garanti haft det samme spørgsmål i tankerne, da de kørte ud: ”Gjorde vi det rigtige?” Med kun femten minutters køretid, er der ikke plads til de store justeringer.
Der skal gives gas under tidtagning (Foto: Gripping Media)
Vel tilbage i pitten måtte Lasse konstatere, at der ikke havde været det rigtige flow i bilen. Med halvandet sekund fra femtepladsen op til hurtigste mand, var der grund til eftertanke og fintænkning. Vejret gjorde ikke tingene bedre med jævnlige byger af vekslende intensitet.
Da første heat skulle køres var der ingen tvivl om, at dækvalget måtte være regnvejrsdæk. Så kunne man gamle lidt på om dæktrykket skulle være standard eller lidt under for at kompensere for ekstra varme, hvis banen begyndte at tørre op, og Lasse satsede på fortsat regnvejr. Det holdt ikke, og det kostede i sidste ende sejren, da dækkene ikke kunne holde grebet hele vejen hjem. Det var en hård kamp første med Henrik Jansen, der var blevet næsten flyvende. Der blev byttet plads nogle gange, men til sidst var der ikke mere greb i dækkene og samtidig var Rasmus Wendelboe kommet op og pressede på for at tage andenpladsen. Rasmus var startet ud med lidt lavere dæktryk, og da banen tørrede op, ja så blev hans dæk ikke for varme og havde derfor perfekt greb hele løbet igennem. Det er, hvad en forskel på 0,1 bar betyder for et dæks ydeevne og levetid i racerverdenen.
Lørdag aften var alle kørere i Peugeot Spider Cup samlet med familie, venner og sponsorer til fællesspisning i teltet. Det blev nogle hyggelige timer, hvor dagens løb blev diskuteret og nogle af de gode løgnehistorier fra gamle dage bragte latteren frem igen.
Fang mig, hvis I kan (Foto: Gripping Media)
Søndag morgen overraskede med flot, men køligt vejr. Prognosen lovede let regn omkring tidspunktet for heat 2, så igen skulle der vælges mellem slicks og regnvejrsdæk. Vejrudsigten holdt, og næsten på klokkeslæt begyndte dråberne at falde. Igen var det Henrik Jansen, der kom hurtigst væk fra startstregen, men allerede på næste omgang blev han udbremset for enden af langsiden med en mere end almindelig sen nedbremsning fra Lasses side. De to kombattanter fortsatte kampen over flere omgange, hvor Jansen tog førstepladsen tilbage for blot at miste den igen et par sekunder senere. Bagfra havde verdensmesteren i Formel Ford, Dennis Lind, som havde sin debut i Peugeot Spider, kørt sig op og ville være med i kampen om første pladsen. Med ungdommens mod – og sine uomtvistelige evner bag et rat – byttede han et par klistermærker med Lasse, inden han også hægtede Jansen af og løb med guldet.
Efter løbet var der både ris og ros til Dennis for den ’hårde’ overhaling og hans ellers flotte kørsel. I pointstillingen er afstanden til Allan Olsen reduceret til syv point, så resten af sæsonen er der ingen tvivl om, at sigtekornet peger på det øverste trin på podiet hver gang. Nu kigger man fremad til næste løb om to uger på Ring Knutstorp lige udenfor Helsingborg. Det bliver lidt en tur ned ad memory lane, når det nordjyske team for første gang siden 1993 ankommer til den snoede og bakkede bane i ’Thunder Valley’. Banen minder lidt om Ring Djursland, så det er også en bane der passer Bulemanden.
Gripping Media ApS Læs mere om: Lasse JakobsenJyllandsringen28/08/11 - Jyllandsringen - 207 Spider Cup DK - DM |