Efter 2 måneders sommerferie, dragede Steffen Larsen og resten af Team Low Budget til det jyske, for at forsvare føringen i mesterskabet.
Teamet havde haft en god første halvdel af sæsonen, og skulle forsøge at bringe dette momentum med ind i 2. halvdel.
Jyllandsringen har altid lagt godt til den hvide Peugeot 307 med nummer 3 på siden. Siden at Steffen trådte ind i klassen i slutningen af 2008, har det kun været meget få weekender på banen, hvor de ikke er blevet til mindst 1 podieplacering i et af de 2 løb.
Resultaterne for forrige weekend betød dog, at han skulle have 60kg succesballast med i bilen. Dog skulle de 2 nærmeste konkurrenter i mesterskabet, Lasse Rolighed og Michael Markussen, have henholdsvis 60 og 50kg. Derved var der grundlag for endnu en tæt kamp i toppen af mesterskabet.
Grand Prix Danmark er det eneste løb på dansk grund, som afvikles over 3 dage, da der er så mange klasser som ønsker at deltage i denne prestigefyldte event. Bl.a. havde løbsweekenden også flere skandinaviske og svenske klasser på programmet.
Både træning og kvalifikation skulle derfor køres allerede fredag eftermiddag. Fredagen var en varm dag, så tiderne var langsommere end normalt, da motorerne ikke yder ligeså godt som i koldere vejr.
Træningen forløb uden nævneværdige problemer. Dog følte Steffen, at der var mere i bilen, og at der nok skulle en lille setup ændring til.
Under kvalifikationen var der også meget mere fart i bilen. Konkurrenterne havde imidlertid også fundet mere fart – måske pga temperaturerne faldt sidst på eftermiddagen iforhold til tidligere under træningen. I hvert fald rakte tiden kun til 3. bedste startplacering.
Da der uddeles point i kvalifikationen til de 3 hurtigste, mistede Steffen Larsen 2 point til nærmeste forfølger, Lasse Rolighed, som tog pole position.
”Vi gik lidt den forkerte vej med setup’et på bilen,” udtaler Steffen og fortsætter:
”Under træningen føltes den lidt for hård, så vi lavede undervognen lidt blødere til kvalifikationen. Dog blev den for blød, så det endte med at vi gik tilbage til den oprindelige opsætning til de 2 løb.”
Herefter var der næsten 24 timers pause, inden at første heat skulle køres lørdag eftermiddag.
Meteologerne havde truet med regnbyger til hele lørdagen, og 15 minutter før at heatet skulle starte, faldt dråberne tungt over den midtjyske bane.
Derfor valgte teamet at montere regndæk på bilen, for at være sikker på at kunne stå fast på den regnvåde bane.
Da starten går, kommer Steffen fint afsted, men bliver alligevel presset af manden på 4. pladsen, Peter Olsen, rundt i de 2 første sving, hvor de kører tæt, side om side. Herefter lykkedes det Steffen at få et lille hul, og i stedet koncentrere sig om Michael Markussen på 3. pladsen.
På anden omgang lykkedes det Steffen at få en meget bedre udgang til start/mål langsiden, hvorefter han kunne trække sig forbi Markussen, og være foran allerede inden at han nåede forbi målstregen.
Herefter gik jagten ind på Lasse Rolighed, som havde fået et lille forspring efter de første omgange.
På de følgende omgange virkede der til, at være en usynlig elastik mellem Larsen og Rolighed. Omgangstiderne var næsten identiske, men der var stor forskel på, hvor tiden blev hentet. Steffen havde bedre udgang ned af langsiden og gennem sving 1 og 2, men tabte så lidt afstand ned af publikumslangsiden. Dog var det hele tilbage erobret, når bilerne var på vej ud af Castrol-opløbssvinget, hvorefter at kampen kunne genoptages ned mod sving 1 osv.
Selvom Steffen pressede hårdt på, lykkedes det ikke at komme forbi, og han valgte i stedet at koncentrere sig om at holde 2. pladsen i mål. 17 gode point på kontoen.
Kvalifikationen og 2. pladsen havde den indvirkning på mesterskabsstillingen, at en føring på 3 point var blevet til 2 points minus.
”Imod slutningen af løbet var det tid til tørvejrsdæk igen, men heldigvis havde jeg fået kørt nok forspring ud til Peter Olsen, som ellers kom hurtigt bagfra på tørvejrsdæk,” opsummerer Steffen.
Vejret søndag så ud til at blive meget bedre end lørdagens. Men netop som opvarmningsomgangen startede, faldt de første regndråber på banen!
På grund af 2. pladsen fra løb 1, skulle Steffen Larsen starte som nummer 5. Han får en rigtig skidt start, da han på vej ned mod sving 1 er ved at komme lidt i klemme på indersiden, så han må trække sig. Dog lykkedes det alligevel få sig kæmpet op igennem feltet, så 1. omgang kunne afsluttes på en 3. plads.
På 2. omgang kom køreren fra Ishøj forbi Anders Christensen, og kunne herefter duellere med Michael Markussen om første pladsen.
De 2 kører distancerede alle de andre kører med adskillige sekunder pr omgang, på trods af regnen faldt endnu kraftigere end dagen før, da de havde kørt på regnvejrsdæk.
Med 4 omgange tilbage af løbet, er Michael ved at tabe bilen i opløbssvinget og Steffen finder endelig en vej forbi, og kan herefter køre en sejr i hus.
Fordi at regnen kom så kort tid inden løbet, havde ingen nået at få ændret over til regnvejrsopsætningen. På trods af det, blev det alligevel til et forspring på over 35 sekunder til Lasse Rolighed på 3. pladsen!
”Det var et perfekt resultat i løb 2,” udtaler Steffen og fortsætter:”
”Det ville have været rart at have fået et størrere forspring i mesterskabet, men det må vi prøve at se, om vi ikke kan få det til næste løb,”slutter han.
De 5 point som blev sat til fredag og lørdag, blev vundet tilbage i løbet søndag. Derved er pointstillingen mellem Steffen på 1. pladsen og Rolighed på 2. pladsen nøjagtig den samme som inden weekenden, mens forspringet til Markussen på 3. pladsen, blev udbygget til 20 point.
Næste løb køres på Ring Djursland om 10.-11. september. Til det løb skal Steffen Larsen have 70kg succesballast med i bilen, mens de nærmeste konkurrenter skal have henholdsvis 60 og 40kg i bilen. Så det bliver bogstavligt talt op ad bakke for Team Low Budget, på den kupperede bane i nærheden af Tirstrup.
Team Low Budget
Læs mere om: Steffen LarsenTeam Low BudgetJyllandsringen28/08/11 - Jyllandsringen - Yokohama 2000 - DM |