FIA har i weekenden behandlet spørgsmålet og det skulle være tilladt at bruge DRS gennem Eau Rouge svinget hvor bilerne i forvejen kører omkring 290 km/t. Mandag blev det så besluttet at det på grund af sikkerheden på banen ikke vil være tilladt at benytte DRS.
Kort fortalt er DRS systemet en anordning der gør det muligt at åbne den ene lamel i bilens bagspoiler, så man nedsætter vindmodstanden og bilens tophastighed kan hæves med ca. 15 km/t.
Flere kørere har udtrykt bekymring omkring det at køre gennem Eau Rouge for at vinde lidt ekstra tid i kvalifikationen. Nogle af dem mener simpelthen at det er for farligt.
En anden ting som har fået FIA til at træffe beslutningen, er at nogle F1 chauffører har indrømmet at de, i indgangen til et sving, i perioder kan være usikre på, om deres DRS system er helt åbent eller helt lukket.
Der er et sikkerheds system indbygget i DRS anordningen, som lukker bagvingen, når chaufføren træder på bremsen, men da dette ikke virker i det hurtige sving, hvor bremsen ikke bruges, vil en chauffør ikke vide om hans vinge er helt lukket.
I selve løbet vil det ikke være et problem, da der er bestemte zoner hvor DRS systemet må benyttes.
Selch
Læs mere om: Spa-Francorchamps28/08/11 - Spa-Francorchamps - Formel 1 - FIA F1 |