Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Biltest

Biltest: En fin bybil

Biltest 
21/08/11 

Den nye Kia Picanto er en fin lille bybil. Ingen tvivl om det.
Formgivningen følger tidens trend for asiatiske småbiler som Kia’s egen Venga, fætteren Hyundai i10 og Chevrolet Spark., men den skiller sig ud fra disse med sin særegne ”dobbeltfront”.
 

Pladsforholdene i kabinen er gode for klassen, og mini-mpv formen sikrer god plads også ved bagsædet. Men det sker lidt på bekostning af pladsen i bagagerummet.

Da jeg skulle på en todages tur, pakkede jeg en sportstaske og min fotorygskæk, men fandt kun plads til den ene i bagagerummet, med mindre jeg flyttede hylden bag bagsædet.

Det var også på den tur, at jeg opdagede Picanto’ens svage side.

Testbilen var i højeste udstyrsniveau, men med den nye lille 3 cylindrede motor. Motoren virker rimeligt kvik til bykørsel, og for så vidt også til almindelig landevejskørsel.

Men når der virkelig skal arbejdes, for eksempel når man skal accellerere efter byskiltet eller på motorvejen…..så går den død. Der er simpelthen ikke vitaminer nok i glasset.

Det betyder paradoksalt nok, at man i praksis vænner sig til at køre lidt hurtigere end den øvrige trafik for at ”have lidt at give af”, og det er nok ikke specielt økonomisk. Jeg noterede et snitforbrug på lidt over 15 km/l på en uge, hvor lidt over halvdelen af kørslen foregik på motorvej.

Men Picanto’en er nok også fra fabrikkens side tænkt mere som en bybil end som en motorvejsfræser. Det er kun her i Danmark, at man også bruger de små biler til pendlerkørsel.

Bybils genet afspejler sig også i den elektroniske servo, der gør styringen meget letgående.

Køreegenskaberne er grundlæggende fine, selv om man selvfølgelig kan mærke, at man kører i en lille bil. Ved frisk svingkørsel har Picanto en tendens til at blive lidt løs bagtil, men det vil en racerkører nok opfatte som et plus.

Testbilen var en Exclusive version. Det betyder at den, foruden det i forvejen imponerende udstyrsniveau er udvidet med 15 tommer alufælge, sideskørter, LED kørelys og LED baglygter samt nøglefri betjening.

Det vil sige, nøglefri er den jo ikke. Man kan bare nøjes med at have nøglen i lommen, når man vil ind i bilen og når man starter bilen. Man skal stadig have fat i nøglen, når man forlader køretøjet.

På det udstyrsniveau befinder vi os også kr. 40.000,- over billigste basisversion. Træerne vokser trods alt ikke ind i himlen.

Men som jeg startede med at nævne: Kia Picanto er en fin lille bybil.


Kia Picanto
(Foto: Ib Trebbien)

De nøgne fakta:

Model Kia Picanto Exclusive 1.0
Type 5-dørs hatchback,
4 pladser
Motor 998 ccm benzinmotor,
3 cyl.,
69 hk ved 6.200 o/m,
95 Nm ved 3.500 o/m.
Transmission 5 trins manuel gearkasse,
forhjulstræk
Undervogn For: McPherson,
Bag: Torsionsaksel
Maks. hastighed 153 kmt
Acc. 0-100 14,4 sek.
Officielt forbrug 23,3 km/l. ved blandet kørsel
Årlig grøn afgift Kr. 1.040,-
Pris fra Kr. 129.999,- plus levering.