Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Biltest

Biltest: Nu også i farve

Biltest 
07/08/11 

Det var kærlighed ved første blik. Den røde farve klæder klæder Volvo’en, og stikker festligt ud mod alle de sædvanlige bedemandssorte og sølvgrå nuancer, som forhandlerne som et udslag af kollektiv vildfarelse helst vil sælge.
 

Jeg ved godt at forhandlere og en lang række motorjournalister hævder, at man skal købe sort eller grå af hensyn til gensalgsprisen.

Jeg har endda hørt en autoforhandler i fuld alvor hævde, at sort altid har været danskerne foretrukne bilfarver. Jeg ved ikke om han var fuld af løgn eller bare ikke vidste bedre, men fænomenet er altså af nyere dato.

I 70’erne var orange og andre pangfarver det store modehit både til folkevogne og til BMW’er, og en Volvo Amazon skulle helst være tofarvet.

Henry Ford sagde engang, at man kunne få en Ford T i alle farver – bare man valgte sort. Nu har vi flere valgmuligheder end nogensinde før, og så vælger danskerne stadig sort.

”Jo, men tænk på gensalgsprisen,” indvender en sortseer måske.

Hertil vil jeg sige, at hvis afskrivningen er så vigtig, er der en lang række bilmærker og modeller, man bør undgå i stedet.

Køb dog den bil, du bedst kan lide, få den leveret i din yndlingsfarve og glæd dig i den tid du har bilen.

I min optik har en Volvo S60 aldrig taget sig bedre ud end i en knaldrød T5 R-design version.

Resten af bilen er for øvrigt heller ikke så dårlig.

R-design betyder at undervognen er strammet op med andre støddæmpere, 15% hårdere fjedre, nye krængningsstabilisatorer, et hurtigere styretøj og hele herligheden er sænket 15 mm. Det får den i forvejen velkørende bil til at køre endnu mere præcist og sportsligt.

Udefra kan R-design versionen blandt andet kendes på den dobbelte udstødning, to-farvede 18” fælge og en front med lidt større luftindtag.

Indvendigt byder den på lækre sæder, aluminium på midterkonsollen og et læderrat, der til en behagelig afveksling kun er beklædt med læder, der hvor man griber.

Hertil kommer så hele udstyrspakken med Adaptive Cruise Control, blind vinkel advarsel (BLIS), Drive Alert Control og andre hjælpemidler, samt komfortudstyr. Testbilen var spækket ekstraudstyr for omkring kr. 170.000, så hele herligheden endte i en pris på tæt ved kr. 850.000.

Så betyder en afskrivning på kr 5000 på grund af farvevalget vist ikke så meget i regnestykket.


Volvo S60 T5 R-design
(Foto: Ib Trebbien)

De nøgne fakta De nøgne fakta:

Model Volvo S60 T5 R-design
Type 4-dørs Sedan
5 pladser
Motor 1999 ccm turbobenzin,
4 cyl.,
240 hk ved 5.500 o/m,
320 Nm ved 1.800-4.000 o/m.
Transmission 6 trins automatisk PWS gearkasse,
forhjulstræk
Undervogn For: McPherson.
Bag: Tværsvingarme
Maks. hastighed 230 kmt
Acc. 0-100 7,5 sek.
Officielt forbrug 12,0 km/l. ved blandet kørsel
Årlig grøn afgift Kr. 4.000,-
Pris fra Kr. 679.004,- plus levering.