I år er der dog et men! 2011 reglerne har hidtil vist sig i stand til at trylle lidt spænding ind i ellers kedelige løb. Om det også sker i Ungarn er ikke til at sige, men muligheden er dog tilstede.
DRS Zonen for Hungaroring, og der er kun en, befinder sig, ikke overraskende, på langsiden. Afstanden mellem bilerne bliver målt ved indgangen til svinget, og der bliver åbnet for DRS allerede i udgangen af svinget. Det burde kunne give nogle overhalinger i første sving, for enden af langsiden.
Pirellis dækvalg til løbet er blevet til de bløde og de superbløde dæk. Pirelli selv gør opmærksom på at det er første gang de superbløde dæk bliver udsat for de høje tempraturer, der typisk er i Budapest midt på sommeren.
Ellers er det lidt småt med nyhederne til denne weekend. Bruno Senna får lidt fredagstestning hos Renault. Generelt går rygterne på at Renault ikke er specielt imponerede af Nick Heidfelds præstationer denne sæson, og han måske kunne være på vej ud, allerede inden sæsonen slutter.
Hos Williams har man smækket KERS i bilerne igen, efter at have forsøgt sig uden i Tyskland. Det gav ikke den ønskede forbedring af bilerne at køre uden.
Tilgengæld har vi to jubilæer at fejre i Ungarn. Jenson Button kører sit løb nr. 200 på søndag, mens Nico Rosberg kører sit løb nr. 100. Button vandt sit første løb netop i Ungarn, mens Rosberg stadig har sin første sejr til gode.
i Tyskland var det McLaren der vandt, foran Ferrari. Og faktisk ville begge hold være meget godt tilfredse med et gentagelse - bare de er foran Red Bull. For faktum er, at det ikke er nok at den ene af dem vinder over Red Bull, de skal helst begge to være bedre, for at gøre sig store forhåbninger om ændringer i VM tabellen. Dog ville både Ferrari og McLaren allerhelst være forrest. Ønskescenariet ville være at vinde og have sin holdkammerat og to konkurrenter imellem sig selv og Vettel på en 5. plads - eller helst en 6. plads.
Og selvom Vettel har et stort forspring i VM, så virker Red Bull ikke længere urørlig. Spørgsmålet er så bare om de andre er kommet for sent i gang. Og ingen af forfølgerne kan afskrives, men de har dog alle brug for hinanden til at komme frem, eller også skal de ramme samme slags suverænitet som Vettel ramte i starten af sæsonen og vinder hver eneste gang de kommer ud på asfalten. Og dertil er konkurrencen nu nok for stærk i øjeblikket.
Derudover skal man huske at Ungarn er en langsom bane, og andre biler end de sædvanlige kan faktisk komme lidt til faddet og snuse til de spændende placeringer. Man skal for eksempel ikke udelukke af en Mercedes kunne komme på podiet i Ungarn.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Hungaroring31/07/11 - Hungaroring - Formel 1 - FIA F1 |