Jeg bliver mindet om om en af svaghederne ved foldetag konceptet allerede inden starten, da jeg må finde en anden taske. Den først valgte kan ikke være under den sparsomme plads i bagagerummet, hvor taget optager det meste af pladsen. Fototasken bliver placeret på bagsædet, så jeg kan komme til den uden at lukke taget først.
Men disse problemer fortrænger man når solen skinner og der er højt til loftet. Der er nu engang noget særligt ved at køre i åben bil. Man oplever omgivelserne på en helt anden og mere direkte måde, end når man sidder bag ruderne i en lukket stålkasse.
Første stop er stranden på Rømø, og her bliver vi mødt med lige dele nysgerrighed, beundring og misundelige blikke fra de øvrige strandgæster.
Vi er ude for at cruise, og her passer den 5-gears automat gearkasse perfekt. Den fembenede T5 motor yder her 230 hk og levere sit optimale moment på 320 Nm lige fra 1500 og op til 5000 omdrejninger, så her er også både kraft og saft.
Det kan der også være brug for med en egenvægt på 1762 kg (mere end 100 kg mere end en Suzuki Grand Vitara 2.4). Moderne cabriolet’er, og i særdeleshed dem med ståltag, er sjældent letvægtere.
Vi tager en æresrunde omkring Restaurant Under Broen i Hvide Sande, inden vi fortsætter i cruisetempo op langs Ringkøbing Fjord. Undervejs bliver der tid til en lille afstikker ud til klitterne, hvor der bliveer nikket bifaldende til den åbne bil.
Med to personer i bilen kan man med fordel benytte vindblocker’en, men på det lige stykke langs Nissum Fjord bemærker jeg, at er muligt at mindske trækket i nakken yderlige ved at åbne sideruden en smule.
”En genvej til midtpunktet for opmærksomhed” lyder en overskrift i brochuren, og det mærker vi, da vi ankommer til dagens mål ved Thy Nationalpark. Trods T-shirt, shorts og sandaler modtages vi som VIP’er.
På rundturen ad områdets små veje føler vi os nærmest i pagt med naturen og omgivelserne. I Hanstholm mærker dog vi også en af bagsiderne ved en åben bil, da vi passerer fiskemelsfabrikken og får den fulde aroma uden fortynding. Jo, der lugter stadig af fisk på de kanter.
Hjemturen går over Aggersundbroen. Syd for Løgstør forsvinder solen. Vi fortsætter med den topløse kørsel, men skruer op for varmen til fødderne. Selv da de første regndråber rammer forruden holder vi fast i stilen, da vi sidder nogenlunde beskyttet mod vejrliget i de læderbetrukne sæder.
Syd for Viborg må vi dog bøje os og stoppe et kort øjeblik for at skifte fra cabriolet til coupe med tryk på en knap.
Resten af turen foregår i heftig dansk sommerregn, og så er det jo godt at vi sidder beskyttet mod vind og vejr i en lukket coupe.
Jeg kan altså konstatere at C70’eren er en herlig sommerbil, også til det omskiftelige danske sommervejr. Prisen og det praktiske forbigår vi i stilhed.
| | | | | | Volvo C70 (Foto: Ib Trebbien) |
De nøgne fakta:
|
Model |
Volvo C70 T5 |
|
Type |
2-dørs Coupe/Cabriolet 4 pladser |
|
Motor |
2521 ccm turbobenzinmotor, 5 cyl., 230 hk ved 5.000 o/m, 320 Nm ved 1.500-5000 o/m. |
|
Transmission |
5 trins automatisk gearkasse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson. Bag: Tværsvingarme |
|
Maks. hastighed |
235 kmt |
|
Acc. 0-100 |
8 sek. |
|
Officielt forbrug |
10,6 km/l. ved blandet kørsel |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 5.000,- |
|
Pris fra |
Kr. 739.302,- plus levering samt ekstraudstyr kr. 177.019,- |
|
|