Men det er ikke kun 2011 reglerne der gør løbet på Silverstone spændende. Forbuddet mod varm luft træder i kraft og det skal blive interessant at se om det har nogen betydning for styrkeforholdet mellem bilerne.
Kort, så har de forskellige teams lavet et system hvor en konstant mængde af udstødningsgas blæser på en diffuser og skaber øget downforce.
Det er stadig tilladt at blæse udstødningsgas på en diffuser, mendet er ikke længere tilladt at have en konstant mængde af udstødningsgas. Der er indført ganske skrappe grænser hvor stor en mængde gas der må udledes når køreren ikke trykker på speederen. Tricket her er, at det jo netop var når køreren bremsede at man virkelig havde brug for den ekstra downforce.
Så et teknisk parameter er fjernet fra sporten, nemlig det, hvor det gik ud på at udnytte udstødningsgassen bedst muligt. Adrian Newey fra Red Bull mener at hans team vil blive hårdest ramt, da bilen er født med systemet, mens de fleste andre har indarbejdet systemet i deres oprindelige design.
Hvor meget det hele reelt betyder får vi svar på når det bliver afprøvet i praksis. Dog står hidtidige resultater ved magt, og selvom Red Bull pludselig kun skulle være den næstbedste bil, vil det stadig blive svært at fange Vettel i kampen om VM.
På kørerfronten er der også en ændring, i det Hispania har skilt sig af med den mindre end middelmådige Karthikiyan. Han bliver erstattet af det australske stortalent Daniel Ricciardo. Han var ellers på kontrakt med Red Bull og stod klar i kulissen til at overtage hvis Alguersuari eller Buemi ikke levede op til forventningerne. Ingen af de to Toro Rosso drenge virker umiddelbart som kommende superstjerner, men omvendt har de heller ikke ligefrem skuffet. Uden udsigt til kørertid hos Toro Rosso er Ricciardo så blevet lejet ud til HRT for resten af sæsonen.
Pirelli dækkene har spillet en stor rolle i denne sæson, og vil givet også gøre det på Silverstone. Denne gang har det italienske dækfirma valgt at tage det det hårde og det bløde dæk med. Det mener de selv ville give en række alternative stratetgier.
Men mest spændende er DRS zonen. I Canada og Valencia blev der eksperimenteret med to zoner. I Canada var konklusionen at det måske virkede lidt for godt, i Valencia var det nærmest ligegyldigt. I England vender man tilbage til en enkelt DRS Zone.
Denne zone kommer til at ligge lige efter sving 4, med målepunktet for DRS umiddelbart inden sving 3. Silverstone indvier i år en ny pit, og dermed bliver opløbsstrækningen også flyttet. Der er snak om at kørerne kunne få en lille fordel af at køre ind i pitten, da indkørslen faktisk er kortere end selve banen. Mens FIAs tekniske chef har meddelt at han ville holde øje og se efter om der er nogen der henter fordele de ikke skulle hente.
I VM kampen fører Vettel så stort, at man efterhånden er ligeglad. Løbene har over en kam været interessante, og det er næsten bedre end tæt VM og dårlige løb. Silverstone bør ligge til Vettels højreben, men med ændringer omkring diffuserne, er det ikke til at forudsige hvem der egentlig klarer sig bedst. Hamilton og Button er på hjemmebane og har hver deres grund for at gøre det mere end rigtig godt. Og Ferrari trænger bare til en sejr. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Silverstone10/07/11 - Silverstone - Formel 1 - FIA F1 |