ILM Cup 04/07/11
|
|
Tom Kristensen og Allan McNish sluttede runden i Intercontinental Le Mans Cup (ILMC) på Imola i Italien, som de begyndte – på fjerdepladsen. Meget trafik og temperaturproblemer med bremserne var medvirkende til, at det seks timer lange løb i omegnen af Bolgona blev langt og hårdt for den 8-dobbelte Le Mans-vinder. |
Allan McNish, som kørte Audi R18 TDI #2 fra start, holdte placeringen som nummer fire i begyndelsen af løbet. Men både Audi #2 og søster-Audien med Marcel Fässler og Timo Bernhard tabte konstant tid på grund af kraftig trafik i feltet på hele 48 biler. Efter de første pitstop, 47 minutter inde i løbet, var de to Audi R18 TDI’ere henholdsvis på tredje- og fjerdepladsen.
På den traditionsrige Imola-bane brugte Audi for første gang en ny og opdateret aerodynamisk pakke, der ligeledes skal benyttes til de resterende ILMC-løb. Den seneste udgave af prototypen med 540 hestekræfter har mere downforce i forhold til det setup, der blev brugt på Le Mans. Men stik mod forventning, var Audi Sport Team Joest ikke i stand til at drage fordel af den ekstra downforce i Italien. På grund af overskydende gummi, som blokerede kølekanalerne blev de forreste bremser beskidte og overophedede. Som følge heraf måtte en større del af balancen flyttes til de bageste bremser, hvilket svækkede bilens overordnede balance og gjorde begge Audier sværere at køre. Derforuden kostede det dyrebare sekunder, at fjerne gummiet fra bremsernes kølesystem ved hvert pitstop.
Både Kristensen/McNish og Fässler/Bernhard kørte et løb uden kørefejl eller tekniske problemer. En time før løbet sluttede var de to Audi R18 TDI’ere blot adskilt af få tiendedele og begge gav de herfra tilskuerne en spændene intern duel.
(Foto: Audi Motorsport)
Efter seks timer og 219 omgange kunne Tom Kristensen og Allan McNish krydse målstregen på fjerdepladsen én omgang efter vinderne Sébastien Bourdais/Anthony Davidson. Tom Kristensen, som kørte på Imola for første gang i karrieren, måtte sammen med skotten Allan McNish se sig slået i kampen om tredjepladsen til Fässler/Bernhard med blot 2,634 sekunder.
”Ingen af os kan være tilfredse i dag. Dette var mit første besøg her og jeg følte egentlig, at jeg blev bedre for hver omgang. Jeg kan godt lide Imola, det er en fantastisk bane. Smal med hurtige og langsomme passager. I dag var en kæmpe udfordring for alle - og et fantastisk 'spectacle' for tilskuerne med flest overhalinger i moderne motorsport "by far". Det var seks timers ren aktion! Når det er sagt, synes jeg ikke, at selve løbet var godt. Vi lavede ikke en god præstation. Vi havde problemer, fordi bremserne blev beskidte. Bremsetemperaturen steg - nærmest så meget, at der var ved at gå ildebrand i dem - hvilket gjorde bilen svær at køre. Samtidig var banetemperaturen på 51 grader ganske høj. Duellen med Timo til sidst var meget sjov, selvom vi kun kørte for "den gyldne ananas" og ikke andet. Men man var nødt til at se sig godt for, for der var meget trafik. Det var en stor udfordring, og jeg gav alt hvad jeg havde i de sidste sving, men det var ikke nok. Tillykke til Timo og Marcel. Og ”godt kørt” til Peugeot. Men hvis man kender Allan og jeg så ved man, at vi gerne vil tage revanche og køre et godt løb på Silverstone,” slutter Kristensen.
Femte runde i Intercontinental Le Mans Cup er 6 Hours of Silverstone, som køres den 11. september 2011. Læs mere om: Allan McNishTom KristensenImola03/07/11 - Imola - ILM Cup |