Hvor skal man meget igennem før det ender godt? I april måned blev LD Racings Clio III flyttet ned til Nürburgring, ned til T+N Motorsport i Lind lidt udenfor Nürburg. Vi havde valgt at indgå et service samarbejde med T+N Motorsport hvor de servicerer og drifter bilen i forbindelse med vores løb i VLN serien og 24h løbet på Nordsløjfen. Clio’n skulle testes i 3 løb op til den ultimative test – 24 timers løbet 23. - 26. juni og skulle ombygges til at klare strabadserne på Nordsløjfen løbende op til løbet.
Da Michael afleverer Clio’n i Lind bliver den døbt og har fået navnet Wasa (rigtig mange biler der kører på ringen har navne – T+N’s andre biler kaldes Erna og Hilde).
Første løb blev VLN 3 løbet den 30. april hvor Claus Grønnig og Michael Juul skulle teste Wasa. Ambitionen var blot at få den igennem løbet og få en status så udviklingen frem mod 24h kunne begyndes. Renault Sports Cuppen har tiltrukket rigtig mange biler. 27 af de 203 startende biler var Clio III biler. Resultatet var meget opløftende da vi blev nummer 98 generelt og fik en 11. plads i Renault Motorsport’s cuppen.
Næste indsats var 6 timers løbet den 14. maj. Denne gang Var Michael Larsen, Niels Borum og T+N Motorsports Thomas Lennackers kørerne på Wasa og resultaterne var igen opløftende. 116 generelt og 14 i Renault Cuppen.
Nu fik Wasa de sidste opdateringer og forberedelser til 24 timers løbet og blev sluttestet i 4 timers løbet den 28. maj med Claus Grønning og T+N Motorsport’s Thomas Lennackers og Christoph Brune som kørere. Igen fungerede alt som det skulle og vi var meget fortrøstningsfulde omkring afviklingen af 24h i juni måned.
LD Racing havde arbejdet hårdt for at få en ren dansk kørerbesætning, men desværre nåede vi ikke at få kørere nok kvalificeret til at kunne deltage i løbet og vi anmeldte Claus Grønning og Michael Juul som danskerne der skulle holde fanen højt. Claus skulle køre 24h for anden gang og for Michael’s vedkommende ville det blive 5 gang der skulle skrives 24h Nürburgring på resumeet. Som de sidste 2 kørere fik vi kontakt med Amanda Hennessy fra USA og Robert Dubler fra Schwitz. Begge kørere har stor racererfaring fra mange forskellige klasser og andre langdistanceløb, men ingen af dem havde kørt 24h på Nordsløjfen før.
Målsætningen for 24h i 2011 var at ende i top 7 i klassen hvilket vi ville betragte som mere end godkendt. (Foto: vh-pix.de / LD Racing)
Onsdag den 22. juni mødtes vi alle på Ringen for at ordne alt det formelle og komme på plads. For første gang skulle vi selv – selvfølgelig med hjælp fra T+N – gennemføre 24 timers løbet. Michael Larsen fra LD Racing valgte at være teamets koordinator og motivator og det skulle senere vise sig at blive en meget opgave.
Torsdag var der 2 timers fri træning midt på dagen. Det havde regnet og vi vlagte at starte forsigtigt ud og få kørt Amanda og Robert ind på bilen. Claus tog et par omgange og kom ind og var meget utilfreds med Wasa. Den styrede slet ikke som den havde gjort de gange han havde kørt den tidligere……ikke nogen god start og da både Amanda og Robert senere kom ind og gav samme melding var der nogen panderynken i teamet.
Vi valgte at fortsætte med få ændringer til nattræningen som foregår torsdag aften fra 18.30 til 23.30 – bilen havde jo fungeret fantastisk i de tidligere løb. Problemerne fortsatte og vi valgte midt i sessionen at foretage nogle ændringer som Michael så skulle teste. Idet han kører ud af pitten og drejer ind på banen går ildslukkersystemt i gang og bilen fyldes med skum. Han kører en kort omgang på Grand Prix banen og kommer ind i pitten med en bil der er totalt overklistret og han ligner selv julemanden med skum på hjelm og dragt.
Brat afslutning på en meget vigtig nattræning/kvalifikation. Vi havde ikke et setup på bilen der virkede, vi havde ikke fået testet natlyset på bilen, og Amanada & Robert havde ikke prøvet at køre i mørke på Nordsløjfen (det er en meget speciel og lidt skræmmende oplevelse den første gang).
Fredag starter med førermøde. Det er en speciel oplevelse – tæt på 1000 kørere samlet til briefing - det viser noget om hvor stort arrangementet er.
Heldigvis havde vi den anden kvalifikation midt på dagen og det viste sig at ændringerne vi ikke fik testet under nattræningen virkede som de skulle – Wasa kørte nu som vi ville ha den til og vi var klar.
Efter kvalifikationen bestemte vi os for at køre 2 timers stint og rækkefølgen skulle være Claus, Robert, Amanda og Michael. Michael har stor erfaring i mørkekørsel og planen var at han skulle køre så meget som muligt om natten hvor der kan vindes eller tabes rigtig meget tid.
Strategien blev også enig om – Eftersom Michael havde den største erfaring kom han med et oplæg som alle blev enige om skulle fungere. Vi ville se det ternede flag som vigtigste prioritet. Dernæst placere os så godt som muligt i klassen. Derfor handlede det om at køre safe og holde sig ude af ballade og ikke overkøre bilen. Afkørsler på Nordsløjfen er ofte lig med store skader – der er ikke lang vej fra det sorte underlag til væggen og der er meget få steder med afkørselsarealer.
Lørdag – Racedag
Dagen startede med regnvejr og forløbet (170 stk. Porsche Cup biler) havde nogle meget dramatiske afkørsler og store materielle skader.
Lidt over 200 biler kørte på gridden omkring kl 13 og tilskuerne - det virkede som om alle 250.000 af dem - kom på banen til gridshowet.
Alle stod på regndæk selvom regnen var stoppet – løbsledelsen valgte at erklære wetrace for at undgå for mange afkørsler de første par omgange.
Vi stod som nummer 171 og 14 i klassen på gridden – de manglende tider under aftentræningen havde skubbet os noget længere tilbage end vi ønskede.
Claus tog starten og alt gik godt og han kom ind som en af de første efter 2 omgange og fik slicks på. Stintet gik godt og han vekslede over til Robert som også kørte et godt stabilt stint hvor det viste sig tydeligt at han for hver omgang kendte bil og bane bedre og bedre.
Amanda kørte fra ca. kl. 20 – 22 og bortset fra en lille snurretur hvor hun ikke ramte noget havde hun samme oplevelse som Robert. Amanda fik også et lille glimt af hvordan det virker når mørket begynder at sænke sig men det gik rigtig fint.
Michael kom i Wasa og fik det ekstra lys monteret. Knap nok ude af pitten melder han at han kun kører en omgang ”25,5 Km” og vil komme i pit igen. Shiftlight i Clio’n er så kraftigt at det blænder og de ekstra lygter skal justeres for at han kan se noget. Pit crew står klar så snart han lander og han er ude igen efter ca. 30 sekunder. Kører et godt stint og derefter er det Claus’s tur igen.
Nu er det midnat og vi er nu nummer 6 i klassen og er rykket mere end 30 pladser frem generelt.
Ca 1 time inde i Claus’s stint melder han over radioen at han er blevet ramt og er gået i væggen i Pflantzgarten 1 – bilen kører og han lister mod pitten.
Panik Panik – alle fra T+N står klar og finder diverse reservedele frem og Michael Larsen farer rundt og gør klar. Claus kommer ind og får 3 nye fælge på og bilen får et hurtigt check – han har været helt utrolig heldig (en af de eneste der er kørt baglæns ned af Pflantzgarten 1 uden en totalskadet bil til følge). Det tager selvfølgelig lidt tid fra uheldet sker til han kommer tilbage og de får plastret bilen sammen igen. Han kører ud og går stintet færdigt og melder over radion at Wasa kører som den skal.
Omkring kl. 2 kommer Robert i Wasa og startet rigtig godt ud, men efter 30 minutter kommer meldingen igen. Robert er ramt hårdt i venstre side bag på Grand Prix banen. Han kommer udenfor banen og mekanikerne løber med hjul og reservedele ned og får bilen nødtørftigt repareret så han kan køre videre. Han kører 1 omgang men melder ind at han har problemer når han drejer til venstre og giver pitten besked på at være klar til at han kommer ind igen.
Så snart Wasa er i pitten er det tydeligt at vi har en skæv bagbro – venstre baghjul står med mindst 7 grader camber. Micke og Tom skaffer lynhurtigt en ny fra Renault Motorsport som monteres og Robert sendes ud igen.
Selvom det gik hurtigt har uheldet med de 2 reparationer taget en del tid og vi er nu sat bagud og er nummer 13 i klassen - ikke så godt. Micke begynder virkelig at træde i karakter overfor kørerne og motiverer og motiverer og det virker rigtig godt.
Amanda kommer i bilen fra 4 til 6 om morgenen og kører et stabilt og godt stint som Michael følger op på fra 6 - 8. På de sidste omgange af Michael’s stint melder han at Wasa har udsættere når der er hurtige højresving og vi begynder at få mistanke om brændstof eller pumpe problemer.
Han afløses af Claus kl. 8 og kører et rigtig godt stint som dog bliver kortet lidt af da brændstofproblemerne bliver værre.
(Foto: vh-pix.de / LD Racing)
Han afleverer billen på 7 pladsen i klassen og vi føler vi er ved at arbejde os tilbage i løbet igen. Robert kommer i Wasa men efter 3 omgange melder han ind at det er helt galt med bensinpumpen. Han kommer i pit og mekanikerne har allerede inden han kommer ind fundet ud af hvad de vil gøre. Vi har 80 liter bensin i tanken og kan ikke tage den nedenud – de vælger at skære hul i bunden af bilen og skifte pumpen ovenfra uden at tanken fjernes. Robert er tilbage på banen igen i expressfart og nu kan vi igen tage forfølgelses op. Han afleverer Wasa til Amanda på en 7. plads i klassen omkring klokken 11.45.
Inden Amanda skulle ud igen aftalte vi at det allervigtigste var at køre safe og stabilt for at sikre vi ville se flaget.
Amanda var meget træt og ville at Michael skulle være klar til at overtage hvis ikke hun kunne klare et helt 2 timer stint.
Mange af de andre teams i klassen havde ud over morgenen også haft problemer af forskellig karakter og vi var ved at nærme os kraftigt på nogen af de forankørende.
Amanda kørte et godt stabilt og hurtigt stint og kl 13.40 afleverer hun Wasa til Michael som skal køre bilen til flaget kl 16.00. Claus, Micke og Michael havde inden dette sidste stint fundet frem til at vi skulle holde elastikken godt stram for at holde de andre bagved og samtidig have muligheden for yderligere avancement.
Michael starter stintet og har bedt pitten om kun at fortælle om det går godt eller skidt – han ville ikke have omgangstider. Der bliver kørt med så lidt risiko som muligt og samtidig godt stærkt og får fra pitten beskeden – Alles Gut – omgang efter omgang og kl 16 kommer nærmere.
Et kort pitstop for at få fuel nok til de sidste 4 omgange og Clus kommer farende ud i pitten og råber til Michael i bilen – Hold elastikken stram. Ok tænker Michael – bliver jeg indhentet eller hvad sker der. Ud af pitten og i gang med de sidste omgange og op i speed igen. Da rigtig mange af de tilbageværende biler begynder at køre langsomt og vente på flaget (det sker typisk de sidste 30 minutters tid) fortsættet Michael med at lappe i racetempo og på sidste omgang snupper han 4. pladsen i klassen.
Ternet flag – Jihaaaaaaaaaaa WE DID IT!!!
Bestået med UG og det hele. Hele teamet går helt amok og alle er helt oppe og køre. Renault Motorsport kommer for at lave interview og ønsker tillykke med at andre end de rent tyske teams kan være med i kampen i dette udmattelsesræs som nok er verdens hårdeste langdistanceløb.
(Foto: vh-pix.de / LD Racing)
LD Racing målsætning er at skulle køre med ren dansk besætning i hele VLN serien og i 24h løbet i næste sæson og vi derfor bruge resten af sæsonen til at hjælpe interesserede kørere i gang på Ringen. Vi vil sammen med T+N hen over sen sæsonen afholde et par events hvor vi vil introducere interesserede kørere til ringen samt til T+N.
Der vil blive masser af tracktime – både som passager og som kører i vore forskellige biler.
Vi havde en kæmpeoplevelse og var meget stolte da vi blev kaldt på scenen til præmie overrækkelsen. (Foto: LD Racing)
Vi har en lidt anderledes indgangsvinkel til introduktion og træning af interesserede og har nogle store fordele ikke mindst omkring mange af de andre elementer der gør en racer oplevelse god.
På nedenstående videoklip kan I se en omgang i Wasa – den giver lidt indblik i hvad Nordsløjfen/Det grønne helvede handler om: