Ligesom ved 3. afdeling skulle træningen afvikles lørdag morgen, hvorefter at resten af banetiden for klassen, skulle køres i løbet af søndagen.
Steffen mødte op med suverænt tungeste bil til weekenden, da han havde en 1. og 3. plads med fra forrige løbsweekend. Derfor skulle 60kg med som passager, hvorimod de næsttungeste biler, kunne nøjes med 20kg mindre. De ekstra kilo slider ekstra på dæk og bremser, og sænker bilen under accelerationerne, så der skal kæmpes ekstra hårdt fra kørerens side, for at få gode omgangstider ud af bilen.
”Af en eller anden årsag, har jeg altid manglet fart på Padborg Park i 307’eren, så på forhånd regnede jeg med, at det ville blive en hård weekend” udtaler Steffen.
Det gav træningen også en helt klar indikation af. Med kun 5. hurtigste tid, stod det helt klart, at der skulle presses hårdere resten af weekenden. Men på den anden side, så er træning kun træning, og der uddeles ikke point før kvalifikationen.
Da det var kvalifikationstid søndag morgen, var der også helt anden fart i bilen. Teamet havde i ventetiden mellem træning og kvalifikation lavet væsentlige ændringer på bilen.
Allerede på 3. omgang i kvalifikationen, kørte den hvide Peugeot 307 med nummer 3 på siden suverænt (på det tidspunkt) hurtigste tid. En tid som var over 1 sekund hurtigere end træningstiden!
Imidlertid forbedrede konkurrenterne også deres tider, så der var en ny pole-tid at jagte.
Efter at have ladet dækkene køle af i et par omgange, gik Steffen atter på jagt efter hurtigste omgangstid.
Og denne gang, blev det til en omgangstid som ingen andre kunne slå.
På trods af alle de ekstra kilo lykkedes det Steffen Larsen at køre over 2/10. dele hurtigere end næsthurtigste mand, Lasse Rolighed, som også er nærmeste konkurrent i mesterskabet. Det er meget usædvanligt med så store tidsforskelle i den Peugeot 307 dominerede klasse, da bilerne er stort set totalt ens, og det kun er køreren og setup’et til forskel. Så det var virkelig en super omgang fra Steffen, som derved udbyggede mesterskabsføringen med 1 point.
”Mellem træningen og kvalifikationen monterede vi en helt ny undervogn, af en type, som jeg aldrig har kørt med på bilen før,” udtaler Steffen og fortsætter:
”Vi har ventet længe på den. Og jeg er meget overrasket over at der er SÅ meget forskel i forhold til den gamle undervogn. Bilen var så meget hurtigere, fra allerførste meter i kvalifikationen. 2/10. af 1 sekund er et enormt spring ned til 2. pladsen, og især da jeg ikke har kørt en meter med den undervogn før!”
Da bilerne havde fuldført første omgang i løb 1, så stillingen imidlertid meget anderledes ud.
En dårlig første omgang, havde gjort at den hvide Peugeot 307 #3 var faldet helt ned på 4. pladsen. Ikke den allerbedste start på et løb, men heldigvis var der stadig 11 omgange til at vinde det tabte terræn tilbage.
Allerede på 2. omgang lykkedes det således at komme forbi Michael Markussen, som ligger på 3. pladsen i mesterskabet, og derved kunne jagten på Peter Olsen på 2. position gå ind.
Med nogle superhurtige omgange fanger Steffen hurtigt den forankørende Peugeot 308, hvorefter at det står på tæt kamp i 8 omgangen, inden at han endelig finder en vej forbi ham.
Dog er 1. pladsen med mesterskabs-toeren køreren kørt afsted forude, så det bare var at holde 2. pladsen i de resterende 3 omgange.
Derved var endnu 17 gode point på kontoen. Desværre med 3 point mindre end Lasse Rolighed, som derved rykkede tæt på i mesterskabet, med kun 1 point i difference til Steffen Larsens fordel
Løb 2 skulle blive et endnu tættere løb end det første. Top 6 fra løb 1 bliver byttet rundt, så det resulterede i 5. startplads til køreren fra Ishøj.
Det blev dog til nogle super åbningsomgange, så det var 3. position efter 1. omgang, og endnu en position vundet på 2. omgang.
Herefter var der dog stadig 10 omgange til mål, som skulle blive meget begivenhedsrige. Top 3 var i utrolig tæt kamp, og det resulterede i en tur ned af rangstigen for Steffen på 9. omgang.
Han vender dog stærkt tilbage, og generobrer 2. pladsen allerede omgangen efter, og kan efter at have sat løbets hurtigste omgang, køre i mål under et halvt sekund efter vinderen, Michael Markussen, men endnu vigtigere foran Lasse Rolighed.
”I løb 2 bremser jeg lidt for sent nede i Big Mag, som desværre resulterer i, at jeg kører ind foran Torben Jørgensen og rammer ham. Jeg kommer en smule for langt ud, og på vej tilbage på banen, rammer jeg Lasse Rolighed, hvor der desværre kommer nogle buler i både hans og min bil.” erkender Steffen og tilføjer:
”Men herefter var det sæsonens hidtil sjoveste løb, hvor vi konstant kæmpede og byttede pladser frem og tilbage.”
Efter weekendens 2 løb, kunne pointkontoen ikke melde om nævneværdige forskydelser. Steffen ligger, som før weekenden startede, 3 point foran Lasse Rolighed, mens forspringet til Michael Markussen på 3. pladsen blev udbygget til 16 point.
Til næste løb beholder Steffen hans succesballast i bilen, mens de 2 nærmeste konkurrenter i mesterskabet, skal have henholdsvis 20 og 10kg mere med i bilen.
”Jeg takker de andre kørere for en god weekend, og glæder mig allerede til at forsvare føringen efter sommerferien.”, slutter Steffen Larsen
Yokohama 2000 Cup holder sommerferie indtil 26.-28. august, hvor GP Danmark skal køres på Jyllandsringen. En bane, hvor Steffen Larsen tidligere på 2011 sæsonen kørte pole position, en 2. og 1. plads hjem ved åbningsløbet.
Team Low Budget
Læs mere om: Steffen LarsenTeam Low BudgetPadborg Park26/06/11 - Padborg Park - Yokohama 2000 - DM |